Salta al contenuto principale della pagina

INTERCULTURAL EDUCATION

CODE 58966
ACADEMIC YEAR 2021/2022
CREDITS 6 credits during the 2nd year of 10841 EDUCATIONAL SCIENCES (L-19) GENOVA

4 credits during the 3nd year of 9322 TEACHER EDUCATION (LM-85 bis) GENOVA

SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR M-PED/03
LANGUAGE Italian
TEACHING LOCATION GENOVA (EDUCATIONAL SCIENCES)
SEMESTER 2° Semester
TEACHING MATERIALS AULAWEB

OVERVIEW

The course wants to describe and analyze theories of teaching and educative perspectives and strategies, in a complex multicultural contest. The main topic of the course will be the description of the vulnerability situations in order to provide students many elements about skills and educational methodologies.

AIMS AND CONTENT

LEARNING OUTCOMES

Analyze the educability of man in his particular existential condition. To relate to each other people and cultures. Addressing the issues of immigration, prejudice and difficult coexistence between natives and immigrants in Italy

AIMS AND LEARNING OUTCOMES

Analyze situations on education in a globalized world and study about stereotypes and prejudices. Discuss on European and Italian situation; analyze methodologies for school and develop intercultural skills for vulnerability situations in educational contexts.

 

 

PREREQUISITES

None

TEACHING METHODS

Lessons, group discussions, videos, case studies

Durante il corso verranno proposte attività facoltative e la realizzazione di una tesina/progetto su uno dei testi in adozione

SYLLABUS/CONTENT

Introduction and general framework of the discipline
Intercultural education between theory and teaching practice
Intercultural teaching
Vulnerabilities, wellness and intercultural context

The intercultural skills
Intercultural educational project

Active citizenship
Examples of good practice

RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

1. Bochicchio F. e Traverso A. (a cura di) “Didattica Interculturale”, Libellula Editore, Tricase (Le), 2020 (Only chapters 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 18)

2. Armani S. “Benessere e Intercultura”, Franco Angeli, Milano, 2018

3. Portera A., “Manuale di Pedagogia interculturale”, Laterza, Roma-Bari, 2013.

4. Pennazio V., Faorlin P. (in press), Per mano nella distanza, Libreriauniversitaria.it Edizioni, Padova

TEACHERS AND EXAM BOARD

Exam Board

VALENTINA PENNAZIO (President)

DAVIDE PARMIGIANI

LESSONS

LESSONS START

Secondo semestre

Class schedule

All class schedules are posted on the EasyAcademy portal.

EXAMS

EXAM DESCRIPTION

Studenti frequentanti

PRIMO APPELLO D'ESAME (maggio 2021, in data da stabilire): prova scritta vertente sul testo n.1. n.2 e materiali caricati in aulaweb. Presentazione di una tesina/progetto sul testo 4. Possibilità di integrazione orale

APPELLI D'ESAME SUCCESSIVI AL PRIMO: si svolgeranno in modalità orale sul testo n.1 e n.2 e sui materiali caricati in aualweb dalla docente. Presentazione di una tesina/progetto sul testo 4.

Studenti non frequentanti

PRIMO APPELLO D'ESAME (maggio 2021, in data da stabilire): prova scritta vertente sui primi 3 testi e materiali pubblicati in aulaweb dalla docente. Presentazione di una tesina/progetto sul testo 4. Possibilità di integrazione orale

APPELLI D'ESAME SUCCESSIVI AL PRIMO: colloquio orale vertente sui 3 testi e sui materiali pubblicati in aulaweb dalla docente. Presentazione di una tesina/progetto sul testo 4

N.B. Gli studenti, sia frequentanti sia NON frequentanti, con 4 CFU studieranno SOLO i primi tre capitoli del testo n.2

ASSESSMENT METHODS

L'esito dell'esame è determinato dal voto conseguito nella prova scritta e/o orale a cui vanno sommati i punteggi della tesina/progetto

The successful learning of the discipline is certified by the competence demonstrated by the student to have acquired a knowledge of the subjects consistent with the expected results and in accordance with the training objectives declined according to the Dublin descriptors. This knowledge oscillates between the sufficient and excellent level expressed in thirtieths,
and is evaluated with the following criteria:
Knowledge and understanding: min 8 - max 12.
Ability to apply knowledge and understanding: min 4 - 6 max
Making judgments: min 3 - max 5.
Communication skills: min 2 max 4.
Ability to learn: min 1 - max 3.

Exam schedule

Date Time Location Type Notes
12/01/2022 09:00 GENOVA Scritto
26/01/2022 09:00 GENOVA Scritto
09/02/2022 09:00 GENOVA Scritto
25/05/2022 10:00 GENOVA Scritto
07/06/2022 11:00 GENOVA Orale
21/06/2022 11:00 GENOVA Orale
05/07/2022 11:00 GENOVA Orale
06/09/2022 11:00 GENOVA Orale

FURTHER INFORMATION

Si invitano gli studenti a consultare periodicamente la pagina dell'insegnamento sul portale dell’e-learning AulaWeb (raggiungibile dal sito di Ateneo o all’indirizzo: www.aulaweb.unige.it). Tutte le informazioni e i materiali relativi a questo insegnamento sono pubblicate esclusivamente in tale sito.