Students will be provided with a sound grounding on theoretical and methodological fundamentals of Computer Graphics as well as Virtual and Augmented reality, which will also include elements of 3D computer vision. In the first part of the course, students will learn the components and the architecture of a graphical system, the visualization pipeline, geometric transformations, projection, clipping, illumination, picking. In the second part, students will get acquainted with sensation and perception notions, in particular with: visual perception; artificial and biological optical systems; real and virtual images; visual coherence. 3D user interfaces. Various case studies will be included in the analysis, eg. conventional monitors, HMD, oculus, hololens, tablets or smartphones. Students will be involved in project activities.
Lezioni, laboratorio, progetto e studio a casa
Concetti introduttivi: • sistemi di visione biologici • sistemi di visione artificiale: modelli di telecamera
Elementi Computer grafica: • paradigmi di rendering, primitive grafiche, architettura della pipeline. • Architettura della GPU. • Mesh geometriche. • geometria affine e proiettiva • Trasformazioni geometriche • Programmazione Data-driven. • WebGL.
Elementi Computer Vision:
Elementi di realtà aumentata:
Materiale fornito dai docenti
Ricevimento: Su appuntamento via email a enrico.puppo@unige.it Durante il periodo di lezione si possono fissare appuntamenti per gruppi di persone postando sul forum AulaWeb del corso
Ricevimento: Su appuntamento via email: fabio.solari@unige.it (il docente ha più insegnamenti per vari corsi di studi, specificare sempre il cognome e l'insegnamento)
Ricevimento: Su appuntamento via email: manuela.chessa@unige.it (il docente ha piu' insegnamenti per vari corsi di studi, specificare sempre il cognome e l'insegnamento)
ENRICO PUPPO (Presidente)
PATRIZIA BOCCACCI
MANUELA CHESSA
PAOLA MAGILLO
FRANCESCA ODONE
FABIO SOLARI
Secondo semestre
Esame orale e discussione progetto