Salta al contenuto principale
CODICE 95127
ANNO ACCADEMICO 2019/2020
CFU
SETTORE SCIENTIFICO DISCIPLINARE L-OR/10
LINGUA Inglese
SEDE
  • GENOVA
PERIODO 1° Semestre
MATERIALE DIDATTICO AULAWEB

PRESENTAZIONE

Il corso approfondisce la comprensione della storia,della politica e delle società del MedioOriente nonché del complesso sistema di relazioni internazionali di cui l'area è al centro.Le dinamiche regionali saranno analizzate a partire dai processi di decolonizzazione e state-building successivi alla caduta dell'Impero Ottomano fino al sistema post-rivolte arabe.Particolare attenzione verrà data al legame tra la storia mediorientale e gli eventi che hanno attraversato la regione negli ultimi anni

OBIETTIVI E CONTENUTI

OBIETTIVI FORMATIVI

Students who have successfully completed the course will: -- have thorough knowledge of this historical period, especially regarding the growth of Islam and the social and cultural worlds of the Ottoman eras. -- be able to apply their knowledge and analytical skills to understand medieval and modern political and social processes in the Middle East -- be able to express their own critical views on historical developments in Middle East -- have improved their writing skills -- have improved their critical reading skills.

OBIETTIVI FORMATIVI (DETTAGLIO) E RISULTATI DI APPRENDIMENTO

L'obiettivo del corso è di trasmettere agli studenti una comprensione completa del Medio Oriente, dei processi di formazione degli stati e delle dinamiche che hanno interessato i popoli della regione. In particolare, il corso fornisce gli strumenti politologici specifici per l'analisi della regione medio orientale, con particolare riferimento allo studio delle questioni di sicurezza regionale. Al termine del corso, gli studenti avranno acquisito gli strumenti analitici e le conoscenze necessarie per comprendere e interpretare le principali dinamiche di carattere politico, sociale e culturale del Medio Oriente, nonché di offrire conoscenze teoriche approfondite per orientarsi in tali dinamiche. caratteristiche della storia politica, sociale e culturale del Medio Oriente moderno. Inoltre, gli studenti avranno l'opportunità di sviluppare il proprio pensiero professionale venendo a contatto con prospettive differenti, di studiosi occidentali e non occidentali, per formulare i rispettivi argomenti in modo chiaro (attraverso la presentazione orale e la discussione in classe).

PREREQUISITI

L’insegnamento potrà essere seguito più facilmente se lo studente avrà precedentemente acquisito i principali concetti della scienza politica e delle relazioni internazionali e se avrà maturato un’ottima conoscenza della storia contemporanea. Per facilitare una migliore integrazione anche degli studenti provenienti da corsi di laurea triennale non affini, durante le prime lezioni saranno ripresi alcuni concetti chiave o suggerite letture integrative.

MODALITA' DIDATTICHE

Lezioni frontali - seminari- workshops

Il docente utilizza per ogni lezione presentazioni power point che saranno rese disponibili agli studenti su AulaWeb o cartella DropBox e che verranno altresì inviati attraverso la mailing list. Il primo giorno del corso il docente presenterà il calendario dettagliato delle lezioni con l'indicazione specifica dei temi trattati in ciascun incontro, le modalità del loro svolgimento e i testi necessari al superamento dell'esame

PROGRAMMA/CONTENUTO

Week 1: Overview of the course (presentation of the syllabus; audiovisual tools; hashtags; journals; archives) and preliminary inputs. Introduction to the study of modern and contemporary Middle Eastern history

Required reading: Karen Culcasi, Constructing and Naturalizing the Middle East, in Geographical Review, Vol. 100, No. 4 (2010), pp. 583-597.

Week 2: Reform and Rebellion in the ME: the Tanzimat and the end of religious coexistence, Mohammad Ali's Egypt, the Qajar Iran.

Required reading: Guang Pan, Revelations of Muhammad Ali’s Reform for Egyptian National Governance, in Journal of Middle Eastern and Islamic Studies, Vol. 7, No. 4 (2013), pp.17-35.

Week 3: The Great War in the Middle East: the Ottoman Empire and the Qajar Iran from the revolution to the First World War.

Required reading: Eugene Rogan, Rival jihads: Islam and the Great War in the Middle East, 1914–1918, in Journal of the British Academy, Vol. 4, (2016), pp. 1–20.

Week 4: The modern Middle East state-system: the mandates and the State formation (Syria, Iraq, Saudi Arabia, Egypt, Transjordan, Lebanon, Turkey and Iran).

Required reading: Peter Sluglett, An improvement on colonialism? The ‘A’ mandates and their legacy in the Middle East, in International Affairs, Vol. 90, No. 2 (2014), pp. 413-427.

Week 5: The Second World War and the entry of superpowers: the Israel’s birth, Nasser’s pan-Arabism and the military coups (Iran, Turkey and the Arab States).

Required reading: Maqbool Ahmad Awan, Gamal Abdel Nasser’s Pan-Arabism and Formation of the United Arab Republic: An Appraisal, in Journal of Research Society of Pakistan, Vol. 54, No. 1 (2017).

Week 6: Cold War Battles: The Suez Crisis, Arab-Israeli Conflicts, the Lebanese Civil War.

Required reading: Douglas Little, The New Frontier on the Nile: JFK, Nasser, and Arab Nationalism, in The Journal of American History, Vol. 75, No. 2 (1988), pp. 501-527.

Gasiorowski, Mark J., U.S. Perceptions of the Communist Threat in Iran during the Mossadegh Era, in Journal of Cold War Studies, Vol. 21 No. 3 (2019), pp. 185-221.

Week 7: The rise of political Islam: the Islamic Revolution, the Turkish-Islamic synthesis, the Kurdish issue, the Iran-Iraq War and the Afghanistan Jihad.

Required reading: Shireen T Hunter, Iran and the spread of revolutionary Islam, in Third World Quarterly, Vol. 10, No. 2 (1988), pp. 730-749.

Hakan M. Yavuz, Five stages of the construction of Kurdish nationalism in Turkey, in Nationalism and Ethnic Politics, Vol. 7, No. 3 (2001), pp. 1-24.

Week 8: The Middle East security in the post-Cold War era:

Required reading: Efraim Karsh, Cold War, post-Cold War: does it make a difference for the Middle East?, in Review of International Studies, Vol. 23, No. 3 (1997), pp. 271-291.

Week 9: The 9/11 and the Pax Americana project for the ME: the Iraq War, the new Turkey’s foreign policy and the rise of small powers (UAE, Qatar).

Required reading: Raymond Hinnenbusch, The US Invasion of Iraq: Explanations and Implications, in Critical Middle Eastern Studies, Vol. 16, No. 3 (2007), pp. 209-228.

Welch Tyler, Theology, heroism, justice, and fear: an analysis of ISIS propaganda magazines Dabiq and Rumiyah, in Dynamics of Asymmetric Conflict, Vol. 11, No. 3 (2018), pp. 183-198.

Week 10: The Arab uphevals and the reshuffle of regional balances: Muslim Brotherhood in Egypt, the Syrian proxy-war, Gezi Protests, the sectarianization process and the birth of Daesh.

Required reading: Monier, Elizabeth Iskander Ranko, Annette, The Fall of the Muslim Brotherhood: Implications for Egypt, in Middle East Policy, Vol. 20, No. 4 (2013), pp. 111-123.

Nader Hashemi and Danny Postel, Sectarianization: Mapping the New Politics of the Middle East, in The Review of Faith & International Affairs, Vol. 15, No. 3 (2017), pp. 1-13.

Week 11: The reshuffle of Middle Eastern balances: the rise of the third Axis, the Rouhani quite diplomacy, the Yemeni civil war and failed coup in Turkey.

Required reading: Hanau Santini, Ruth, A New Regional Cold War in the Middle East and North Africa: Regional Security Complex Theory Revisited, in International Spectator, Vol. 52, No. 4 (2017), pp. 93-111.

Crystal A. Ennis and Bessma Momani, Shaping the Middle East in the Midst of the Arab Uprisings: Turkish and Saudi foreign policy strategies, in Third World Quarterly, Vol. 34, No. 6 (2013), pp. 1127-1144.

Week 12: The greater Middle East: a new regional security complex, the battle for the Red Sea, Qatar blockade and the role of old (U.S., Russia) and new (China) great powers.

Required reading:  Brendon J. Cannon and Federico Donelli, Middle Eastern States in the Horn of Africa: Security Interactions and Power Projection, in ISPI Analysis, (2019).

Chaziza, Mordechai, China's Middle East Policy: The ISIS Factor, in Middle East Policy, Vol. 23, No. 1, (2016), pp. 25-33.

TESTI/BIBLIOGRAFIA

Testi (i capitoli indicati)

  • Peter Mansfield, A History of the Middle East (4th Edition), London: Penguin Books, 2013 (cap. 3-4-6-7-8).
  • Louise Fawcett (ed.), International Relations of the Middle East (4th Edition), Oxford: OUP, 2016 (cap. 1-3-7-11-15).

Tutti gli altri materiali di lettura saranno forniti sul sito web della classe.

 

DOCENTI E COMMISSIONI

Commissione d'esame

FEDERICO DONELLI (Presidente)

GIORGIO GRIMALDI

LEZIONI

INIZIO LEZIONI

Lunedì 7 Ottobre.

Orari delle lezioni

L'orario di questo insegnamento è consultabile all'indirizzo: Portale EasyAcademy

ESAMI

MODALITA' D'ESAME

La valutazione consiste in un esame orale la cui votazione è espressa in trentesimi.

Per i frequentanti, si prevede una verifica scritta (opzionale) a metà del corso, una presentazione orale durante il corso e un colloquio orale alla fine dello stesso in cui lo studente sarà chiamato a discutere con il docente uno dei temi affrontati in classe.

Gli studenti che non potranno frequentare sono tenuti a prepararsi su alcuni capitoli dei due testi di riferimento più un testo integrativo a scelta tra quelli indicati. 

Capitoli Testi di Riferimento:

  • Peter Mansfield, A History of the Middle East (4th Edition), London: Penguin Books, 2013 (cap.  3-4-6-7-8).
  • Louise Fawcett (ed.), International Relations of the Middle East (4th Edition), Oxford: OUP, 2016 (cap. 1-3-7-11-15).

Testi integrativi:

  • Nader Hashemi, Danny Postel (eds.), Sectarianization: Mapping the New Politics of the Middle East, Oxford: OUP, 2017.
  • Raymond Hinnebusch, Adham Saouli (eds.), The War for Syria: Regional and International Dimensions of the Syrian Uprising, London: Routledge, 2019.
  • Mark Lynch, The New Arab Wars: Uprisings and Anarchy in the Middle East, Washington, Public Affairs, 2017.
  • Rosita Di Peri, Il Libano contemporaneo. Storia, politica, società, Firenze: Carocci, 2017.
  • Federico Donelli, Le due sponde del Mar Rosso. La politica estera degli stati mediorientali nel Corno d’Africa, Milano: Mondadori Università, 2019.
  • Massimiliano Trentin (a cura di), L'ultimo califfato: L'Organizzazione dello Stato islamico in Medio Oriente, Bologna: Il Mulino, 2017.

Calendario appelli

Data appello Orario Luogo Tipologia Note
09/01/2020 14:00 GENOVA Orale
06/02/2020 14:00 GENOVA Orale
28/05/2020 14:00 GENOVA Orale
19/06/2020 14:00 GENOVA Orale
13/07/2020 14:00 GENOVA Orale
04/09/2020 09:30 GENOVA Orale