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HUMAN COMPUTER INTERACTION

CODICE 80158
ANNO ACCADEMICO 2022/2023
CFU
  • 6 cfu al 1° anno di 11160 COMPUTER ENGINEERING (LM-32) - GENOVA
  • 5 cfu al 1° anno di 10635 ROBOTICS ENGINEERING (LM-32) - GENOVA
  • 6 cfu al 1° anno di 10852 COMPUTER SCIENCE (LM-18) - GENOVA
  • SETTORE SCIENTIFICO DISCIPLINARE ING-INF/05
    LINGUA Inglese
    SEDE
  • GENOVA
  • PERIODO 2° Semestre
    MATERIALE DIDATTICO AULAWEB

    PRESENTAZIONE

    L’insegnamento fornisce competenze teoriche e tecniche essenziali relative a Interaction Design, ed è finalizzato alla acquisizione delle fondamentali metodologie e capacità tecniche e operative necessarie per una piena padronanza del processo di sviluppo di interfacce utente e di sistemi informatici interattivi. A tale scopo, ogni studente verrà anche coinvolto nella realizzazione del processo di sviluppo di un progetto di applicazione software interattiva per la durata dell'intero semestre.

    OBIETTIVI E CONTENUTI

    OBIETTIVI FORMATIVI

    The course provides the student with the methodology, the theory, and the techniques for the design of interactive products to support the way people communicate and interact in their everyday and working lives. This relies on the mastery of the development process for the understanding of the capabilities and desires of people and on the kinds of technology available to interaction designers, together with a knowledge of how to identify requirements and develop them into a suitable design. The course will cover standard techniques as well as an introduction to advanced topics, including sound and music computing (as a complementary component of visual and haptic interfaces), and emotional and social interfaces. A coursework devoted to the realization of the development process of a concrete interaction design project of an interactive product will be implemented during the whole semester, in a simulated working environment typical of Startups. Further, students will learn to design and manage motion capture sessions using the Qualisys industry standard motion capture system available at Casa Paganini-InfoMus. Finally, students will learn techniques to present their results, including elevator pitches and reporting to stakeholders.

    OBIETTIVI FORMATIVI (DETTAGLIO) E RISULTATI DI APPRENDIMENTO

    Acquisizione di competenze sia teoriche che pratiche sul processo di sviluppo di Interaction Design (ID), per la progettazione di prodotti tecnologici interattivi tradizionali e multimodali. Capacità di gestire il processo di sviluppo (iterative design, participatory design, user-centered), usabilità, user experience, applicazione di tecniche (incluse basi su tecniche statistiche) per la valutazione della usabilita'. Conoscenze di base sulla progettazione di emotional e social interfaces, and su sistemi interattivi che includono il suono nella interazione (sound and music computing).

    PREREQUISITI

    Fondamenti di informatica; Conoscenze di base di software engineering e di programmazione.

    MODALITA' DIDATTICHE

    L’insegnamento include progetti in piccoli gruppi di 2-3 studenti, di durata l’intero semestre, sviluppati con verifiche settimanali e supportati da ricercatori del centro di ricerca Casa Paganini-InfoMus (www.casapaganini.org). I progetti includono attività do prototipizzazione attraverso l’applicazione di tecniche di ID e di diversi strumenti, quali ad esempio Android Studio, Unity, e EyesWeb, di tecniche di valutazione della usabilità utilizzando anche tecniche statistiche (T-test, ANOVA). Nei progetti verranno utilizzati inoltre strumenti quali i sistemi di motion capture Qualisys e altre tecnologie di sensori e audiovisive disponibili presso il centro di ricerca Casa Paganini – InfoMus.

    PROGRAMMA/CONTENUTO

    Introduzione a Human Computer Interaction (HCI) e Interaction Design (ID). I curricula ACM su HCI.

    Fondamenti da scienze cognitive su human-centred interactive systems. Usabilità e User Experience.

    Interfacce: command-based, WIMP and GUI, Virtual reality, Mobiles, Multimedia, Speech, Touch, Air-based gesture, Motion Capture, Haptic, Shareable, Tangible, Wearable, AR/MR, Multimodal.

    Progettazione, sviluppo e valutazione di interface: il processo di sviluppo ID.

    Design Principles – Usability: learnability, visibility, errors, efficiency.

    Design Techniques: Task, User, Domain Analysis, Prototyping, User testing;

    Teorie e modelli a supporto del processo di sviluppo di interfacce.

    Evaluation and research methods:

    Experiment design; Controlled experiments; Data analysis

    Ruolo del suono nelle interface: Sound and Music Computing

    Emotional and Social Interfaces.

    TESTI/BIBLIOGRAFIA

    • Course slides and suggested readings available online from AulaWeb page of the course (MS in Ingegneria Informatica);
    • Preece, Rogers, Sharp (2015) “Interaction Design – Beyond Human-Computer Interaction”, Wiley, 4th Ed. Slides available online at http://www.id-book.com/slides_index.php

    DOCENTI E COMMISSIONI

    LEZIONI

    Orari delle lezioni

    L'orario di tutti gli insegnamenti è consultabile su EasyAcademy.

    ESAMI

    MODALITA' D'ESAME

    The exam consists of two parts:

    1) Continuous evaluation: Groups of 2/3 students will be defined at the beginning of the semester. Each group will be assigned a project/coursework and will do the ID development process lasting the whole semester: each group will develop requirements, sketching, prototyping, evaluation, and will contribute to other groups during weekly lessons on group projects. Weekly verification during the lessons with all groups participating will enable interaction and cooperation among groups, in a typical Interaction Design development process. Evaluation of each student will take into account how s/he performed during the iterations of the ID development process, and how much s/he contributed to other group projects.

    2) Final oral presentation of the coursework in a simulation of a startup contest, in collaboration with the Wylab incubator of startups (Wylab.net).

    Students who will not able to participate to the whole semester coursework, will be allowed to choose as alternative a traditional (written + oral) exam.

     

     

    Calendario appelli

    Data Ora Luogo Tipologia Note