Skip to main content
CODE 65179
ACADEMIC YEAR 2017/2018
CREDITS
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR L-FIL-LET/10
LANGUAGE Italian
TEACHING LOCATION
SEMESTER 1° Semester

OVERVIEW

How it ends: the ending of masterpieces of Italian literature. A historical and critical itinerary across the endings of some major works in Italian Literature, from the 14th century to the 20th century, is offered. The aim is to focus on the main features and the cultural universe of authors such as Dante, Petrarca, Boccaccio, Ariosto, Tasso, Manzoni, Verga, and Fenoglio. The course will also offer an overview of the history of Italian literature from its origins to the 20th century

AIMS AND CONTENT

LEARNING OUTCOMES

Having a good knowledge of Italian literature, its evolution, its relations with Italian (and European) history and culture;
Developing a method to read and critically analyze texts; learning to use the basic bibliographical tools and the most common on-line resources;
Being able to recognize the value of an Italian literary text by referring to the poetics of its author and to its historical, artistic and cultural context.

TEACHING METHODS

Tests given throughout the semester: 1) written essay (a commentary of a literary text) to assess students' written expression skills and their ability to give a critical interpretation of texts. The essay will be marked out of 30 and it will be discussed in class and it will count towards the overall mark. 2) interview on the history of literature of 13th-17th centuries: the interview is meant to prepare students for the final oral exam and to enable them to evaluate their working method.
Final oral exam (which will assess students' knowledge of the contents of the course, their oral expression skills, their critical analysis abilities and their ability to build solid arguments).

SYLLABUS/CONTENT

Contents for students who are taking the 6-CFU course

How it ends: the ending of masterpieces of Italian literature (14th century)
 

Contents for students who are taking the 9-CFU course

How it ends: the ending of masterpieces of Italian literature (14th-16th centuries)
 

Contents for students who are taking the 12-CFU course

How it ends: the ending of masterpieces of Italian literature (14th-20th centuries)

 

RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

6-CFU course

NB. La bibliografia è da considerarsi per i soli brani finali svolti nel programma.
1. Dante Alighieri, La Divina Commedia: Paradiso, in una recente ediz. (ad es. a c. di Giorgio Inglese, Roma, Carocci, 2016; a c. di S. Bellomo, Torino, Einaudi, 2013) o anche scolastica (ad es. ed. Le Monnier, a cura di U. Bosco e G. Reggio, oppure Ed. Zanichelli, a cura di A.M. Chiavacci Leonardi)
2. F. Petrarca, Canzoniere, a c. di M. Santagata, Milano, Mondadori, 2005, o ediz. economica annotata (Classici BUR a c. di P. Vecchi Galli, 2012; Einaudi Tascabili a c. di S. Stroppa, 2011; Grandi libri Garzanti, a c. di P. Cudini, 2008)
3. G. Boccaccio, Decameron, a c. Quondam A., M. Fiorilla, G. Alfano, 2013, BUR Biblioteca Univ. Rizzoli; oppure a c. di V. Branca, Einaudi Tascabili, Torino, 2014 [1992].
4) Manuale recente di Storia e testi della letteratura italiana, anche ed. per le scuole superiori (ad es. G. Ferroni, Storia della letteratura italiana, I-IV, Milano, Mondadori, 2012; C. Segre e C. Martignoni, Testi nella Storia. La letteratura italiana dalle origini al Novecento, Ed. Scolastiche Bruno Mondadori, Milano, 2006; R. Luperini - C. Cataldi, La scrittura e l'interpretazione, Palermo, Palumbo, 2000 ecc.)

 

 9 -CFU course

NB. La bibliografia è da considerarsi per i soli brani finalii svolti nel programma.
1. Dante Alighieri, La Divina Commedia: Paradiso, in una recente ediz. (ad es. a c. di Giorgio Inglese, Roma, Carocci, 2016; a c. di S. Bellomo, Torino, Einaudi, 2013) o anche scolastica (ad es. ed. Le Monnier, a cura di U. Bosco e G. Reggio, oppure Ed. Zanichelli, a cura di A.M. Chiavacci Leonardi)
2. F. Petrarca, Canzoniere, a c. di M. Santagata, Milano, Mondadori, 2005, o ediz. economica annotata (Classici BUR a c. di P. Vecchi Galli, 2012; Einaudi Tascabili a c. di S. Stroppa, 2011; Grandi libri Garzanti, a c. di P. Cudini, 2008)
3. G. Boccaccio, Decameron, a c. di A. Quondam, M. Fiorilla, G. Alfano, 2013, BUR, Milano, 2013; oppure a c. di V. Branca, Einaudi Tascabili, Torino, 2014 [1992].
4. L. Ariosto, Orlando Furioso, a c. di L. Caretti, Einaudi Tascabili, Torino, 1992 (oppure edizioni a c. di M. Turchi, Grandi libri Garzanti, Milano, 2005; a c. di E. Bigi e C. Zampese, Bur classici, Milano, 2013)
5. T. Tasso, Gerusalemme liberata, a cura di F. Tomasi, Milano, Rizzoli, 2009 (oppure edizioni a c. di M. Guglielminetti, Milano, Garzanti, 2007; a c. di L. Caretti, Milano, Mondadori, 2006)
6) Manuale recente di Storia e testi della letteratura italiana, anche ed. per le scuole superiori (ad es. G. Ferroni, Storia della letteratura italiana, I-IV, Milano, Mondadori, 2012; C. Segre e C. Martignoni, Testi nella Storia. La letteratura italiana dalle origini al Novecento, Ed. Scolastiche Bruno Mondadori, Milano, 2006; R. Luperini - C. Cataldi, La scrittura e l'interpretazione, Palermo, Palumbo, 2000 ecc.)

 

12 CFU course

NB. La bibliografia è da considerarsi per i soli brani finali svolti nel programma.
1. Dante Alighieri, La Divina Commedia: Paradiso, in una recente ediz. (ad es. a c. di Giorgio Inglese, Roma, Carocci, 2016; a c. di S. Bellomo, Torino, Einaudi, 2013) o anche scolastica (ad es. ed. Le Monnier, a cura di U. Bosco e G. Reggio, oppure Ed. Zanichelli, a cura di A.M. Chiavacci Leonardi)
2. F. Petrarca, Canzoniere, a c. di M. Santagata, Milano, Mondadori, 2005, o ediz. economica annotata (Classici BUR a c. di P. Vecchi Galli, 2012; Einaudi Tascabili a c. di S. Stroppa, 2011; Grandi libri Garzanti, a c. di P. Cudini, 2008)
3. G. Boccaccio, Decameron, a c. Quondam A., M. Fiorilla, G. Alfano, 2013, BUR, Milano, 2013; oppure a c. di V. Branca, Einaudi Tascabili, Torino, 2014 [1992].
4. L. Ariosto, Orlando Furioso, a c. di L. Caretti, Einaudi Tascabili, Torino, 1992 (oppure edizioni a c. M. Turchi, Grandi libri Garzanti, Milano, 2005; a c. di E. Bigi e C. Zampese, Bur classici, Milano, 2013)
5. T. Tasso, Gerusalemme liberata, a cura di F. Tomasi, Milano, Rizzoli, 2009 (oppure edizioni a c. di M. Guglielminetti, Milano, Garzanti, 2007; a c. di L. Caretti, Milano, Mondadori, 2006)
6. A. Manzoni, I promessi sposi, a cura di S.S. Nigro - E. Paccagnini, Milano, Mondadori, 2002 (oppure edizione scolastica commentata, o tascabile: cur. F. De Cristofaro, Milano, BUR, 2014; cur. V. Spinazzola, Milano, Grandi libri Garzanti, 2008)
7. G. Verga, Mastro-don Gesualdo, a c. di G. Mazzacurati, Einaudi tascabili, Torino, 2010
8. B. Fenoglio, Il partigiano Johnny, Einaudi tascabili, Torino, 2007
9) Manuale recente di Storia e testi della letteratura italiana, anche ed. per le scuole superiori (ad es. G. Ferroni, Storia della letteratura italiana, I-IV, Milano, Mondadori, 2012; C. Segre e C. Martignoni, Testi nella Storia. La letteratura italiana dalle origini al Novecento, Ed. Scolastiche Bruno Mondadori, Milano, 2006; R. Luperini - C. Cataldi, La scrittura e l'interpretazione, Palermo, Palumbo, 2000 ecc.)

TEACHERS AND EXAM BOARD

Exam Board

QUINTO MARINI (President)

LUCA BELTRAMI

ALBERTO BENISCELLI

MYRIAM CHIARLA

LESSONS

LESSONS START

September 26, 2017

Class schedule

ITALIAN LITERATURE

EXAMS

EXAM DESCRIPTION

Oral exam (which will assess students' knowledge of the contents of the course, their oral expression skills, their critical analysis abilities and their ability to build solid arguments).

ASSESSMENT METHODS

Tests given throughout the semester: 1) written essay (a commentary of a literary text) to assess students' written expression skills and their ability to give a critical interpretation of texts. The essay will be marked out of 30 and it will be discussed in class and it will count towards the overall mark. 2) interview on the history of literature of 13th-17th centuries: the interview is meant to prepare students for the final oral exam and to enable them to evaluate their working method.
Final oral exam (which will assess students' knowledge of the contents of the course, their oral expression skills, their critical analysis abilities and their ability to build solid arguments).