Skip to main content
CODE 67485
ACADEMIC YEAR 2017/2018
CREDITS
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR M-FIL/01
LANGUAGE Italian
TEACHING LOCATION
SEMESTER 1° Semester
MODULES Questo insegnamento è un modulo di:
TEACHING MATERIALS AULAWEB

OVERVIEW

The course develops the educational role of philosophy.

AIMS AND CONTENT

LEARNING OUTCOMES

The main goals are:
- to explaine the issues of theoretical philosophy
- to make experience of philosophical skills
- to explore the role and the educational resources of philosophy

TEACHING METHODS

Combination of traditional lectures and textual analysis and discussion. By working groups students will realize also one or two educational projects.

 

SYLLABUS/CONTENT

1. Philosophy's concept and role 

2. Basic theoretical issues 

3. Relationship between Philosophy and Learning

4. Philosophy's skills

RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

Works to study to every students

1. A. MODUGNO, Interiorità e trascendenza. La lezione di Sciacca per il terzo millennio, Armando, Roma, 2009

2. A. MODUGNO, Filosofia e didattica. Apprendimento e acquisizione di competenze a scuola, Carocci, Roma, 2014

3. A. MODUGNO, Filosofia e didattica universitaria. Un progetto di ricerca per l'acquisizione di competenze, Carocci, Roma, 2017

4. S. BELVEDERE, La comunicazione filosofica nella pratica dell'insegnamento, Rubettino, Soveria Mannelli, 2008

Students that will not attend the lessons must have to study also one of these works: 

- M.F. SCIACCA, L'interiorità oggettiva, ed. Marzorati o L'Epos

- M. LIPMAN, Educare al pensiero, Vita e Pensiero, Milano, 2005

- R. MINELLO, Insegnare filosofia oggi. Una disciplina al crocevia del destino degli individui, Anicia, Roma, 2014

- E. MORIN, La testa ben fatta. Riforma dell'insegnamento e riforma del pensiero, Raffaello Cortina, Milano, 2000

TEACHERS AND EXAM BOARD

Exam Board

LUISA BATTAGLIA (President)

ALESSANDRA MODUGNO (President)

ALESSANDRA FABBRI

LESSONS

LESSONS START

Start of class: 4th October 2017

End of class: 6th December 2017

EXAMS

EXAM DESCRIPTION

Oral exam

ASSESSMENT METHODS

Oral exam aims at verify:

1. subject's knoledge  

2. issues understanding, connecting and contextualizing

3. infering, debating, personal reworking