The course's objective is to teach the assessment methodologies that allow:
- the evaluation of the economic and financial feasibility of private projects; - the evaluation of the economic and financial feasibility of public interventions;
The methodologies dealt within the course allow to face up the most frequently evaluation questions in the professional field at the various phases of project.
The course is developed in three levels:
The course is divided in two parts:
First part
Second part
The exercise is compulsory to stand the exam.
Slides of course (available on aul@web site course).
Forte C., De Rossi B., 1996, Principi di economia ed estimo, ETAS, Milano.
Gabrielli L., Lami I., Lombardi P., 2011, Il valore di mercato. Note di lavoro per la stima del valore di mercato di un'immobile, Celid, Torino.
Grillenzoni M., Grittani G., 1994, Estimo: teoria, procedure di valutazione e casi applicativi, Edagricole, Bologna.
Mondini G., Bottero C., 2009, Valutazione e sostenibilità, Celid, Torino.
Nuti F., 1987, L’analisi Costi Benefici, Il Mulino, Bologna.
Prizzon F., 1995, Gli investimenti immobiliari, Celid, Torino
Roscelli R., 2014, Manuale di estimo. Valutazioni Economiche ed esercizio della professione, UTET, Torino.
Simonotti M., 1997, La stima immobiliare, UTET, Torino.
Id., 2006, Metodi di stima immobiliare, Dario Flaccovio Editore, Palermo.
Utica G., Tomo M., 2011, Metodi di valutazione della sostenibilità dei progetti, Maggioli editore.
Ricevimento: Monday morning from 11.30 to 13.00 - 3rd floor Palazzo del Vescovo - Department of Architecture and Design (dAD) Stradone S. Agostino, 37 - Genoa - Teacher phone: 010 2095932 - Teacher e-mail: rosasco@arch.unige.it
GIOVANNI LOMBARDO (President)
PAOLO ROSASCO (President)
MARCO RABERTO
September 2018
The exam is in written form.
The theoretical and operational learning assessment is carried out:
- through the evaluation of the exercise (mandatory) carried out individually or in group; - through the individual colloquy that aims to find out the theoretical and operational tools learned during the course.