Skip to main content
CODE 83883
ACADEMIC YEAR 2021/2022
CREDITS
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR ICAR/22
LANGUAGE Italian
TEACHING LOCATION
  • GENOVA
SEMESTER 1° Semester
MODULES Questo insegnamento è un modulo di:
TEACHING MATERIALS AULAWEB

OVERVIEW

The subject of the module is the evaluation as a tool to support complex decision-making processes and urban and territorial transformations. The module will develop the theme of the feasibility of urban transformation both from the economic, social and environmental point of view, with particular reference to a municipal planning process.

AIMS AND CONTENT

LEARNING OUTCOMES

Supplies the theoretical and operational tools for assessing the feasibility of urban and territorial transformation interventions.

AIMS AND LEARNING OUTCOMES

The objective of the module is to provide theoretical knowledge and operational tools to be able to face and solve the evaluation questions relating to the evaluation of the sustainability of projects at different scales.

At the end of the course, the student will be able to:
• identify the characteristics of a territory using SWOT analysis
• define alternative development scenarios and project proposals for territorial areas and areas using the results of the SWOT analysis
• verify project proposals using monetary and non-monetary valuation methodologies
• evaluate the economic and qualitative effects of the project proposals

TEACHING METHODS

The educational path of the module is developed on three levels:
• "frontal" lessons in the classroom on analysis and evaluation methodologies;
• thematic insights through the consultation of materials made available by the teacher on Aul @ web of the Urban Planning and Feasibility course and on the Urban Planning and Feasibility Teaching Team 21_22);
• classroom exercises on the application of analysis and evaluation methodologies.

SYLLABUS/CONTENT

Nella prima parte del modulo saranno introdotte le metodologie di analisi e valutazione di tipo qualitativo e quantitativo e trattata nello specifico l’analisi SWOT per la definizione dei punti di forza, debolezza, opportunità e minacce del territorio assegnato a ciascun gruppo di lavoro in ordine agli aspetti demografici, economici, sociali, urbanistici, paesaggistici ed infrastrutturali.

Prendendo a riferimento le tematiche di analisi del territorio di studio assegnato (qualità dello spazio pubblico, qualità dell’abitare, accessibilità e fruibilità dei beni pubblici e privati) e i risultati dell’analisi SWOT, nella fase successiva saranno quindi definiti, in modo integrato con il modulo di urbanistica, possibili scenari (alternativi) di intervento tra i quali sarà selezionato quello ritenuto prioritario per l’area di studio assegnata.

Nella seconda parte del modulo, la strategia progettuale definita per lo scenario scelto sarà quindi valutata per verificarne la sostenibilità economica - sia dal punto di vista dell’operatore pubblico che da quello privato - e le possibili ricadute sul territorio interessato.

L’applicazione valutativa sarà svolta per gruppi di studenti.

I risultati delle analisi e delle valutazioni saranno riportate (anche in forma sintetica) nelle tavole di progetto e in album A3 allegato alle tavole progettuali.

1356 / 5000

 

 

Risultati della traduzione

 

 

 

RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

 

  • Grillenzoni M. e Grittani G., 1994, Estimo: teoria, procedure di valutazione e casi   applicativi, Edagricole, Bologna.
  • Michieli I., 1998, Trattato di estimo, Edagricole, Bologna.
  • Mondini G, Bottero C., 2009, Valutazione e sostenibilità, Celid, Torino.
  • Grillenzoni M., Grittani G., 1994, Estimo: teoria, procedure di valutazione e casi applicativi, Edagricole, Bologna.
  • Nuti F., 1987, L’analisi Costi Benefici, Il Mulino, Bologna.
  • Prizzon F., 1995, Gli investimenti immobiliari, Celid, Torino.

TEACHERS AND EXAM BOARD

Exam Board

ROBERTO BOBBIO (President)

MARCO LARI

PAOLO ROSASCO

CHIARA VACCARO

LUCA VOLPIN

LESSONS

Class schedule

The timetable for this course is available here: Portale EasyAcademy

EXAMS

EXAM DESCRIPTION

There is only one exam for the two disciplines: see URBAN PLANNING AND FEASIBILITY course sheet (code 82884). module.

ASSESSMENT METHODS

See URBAN PLANNING AND FEASIBILITY course sheet (code 83884).

FURTHER INFORMATION

Due to the strong interactive nature of the teaching, students are required to participate in lessons and exercises.