Salta al contenuto principale della pagina

HISTORY OF MEDICINE

CODE 58009
ACADEMIC YEAR 2022/2023
CREDITS
  • 2 cfu during the 1st year of 8745 MEDICINA E CHIRURGIA(LM-41) - GENOVA
  • SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR MED/02
    LANGUAGE Italian
    TEACHING LOCATION
  • GENOVA
  • SEMESTER 1° Semester
    MODULES This unit is a module of:
    TEACHING MATERIALS AULAWEB

    AIMS AND CONTENT

    AIMS AND LEARNING OUTCOMES

    To start the training path of the future doctor with full exposure to all the intercultural and interdisciplinary dimension of the profession, through a survey of the evolution of medical thought and of the challenging great ethical issues of today’s world.

    To identify medicine as space and perspective for human care, in a comprehensive view embracing the complexity of humans as subjects / objects of care, the interplay of health and disease, the wealth of care practices.

    To promote awareness of the relevance of Medical Humanities in the development of the medical training curriculum.

    The course includes numerous, supposedly separate topics in order to represent the richness and variety of medicine, with a view to highlight its manifold anthropological, cultural and ethical issues at play.

    TEACHING METHODS

    The course includes lectures, seminars, video projections and small group classroom activities.

    SYLLABUS/CONTENT

    Classroom work will include seminars involving contributions of scholars with a varied cultural background, in the fields of biology and human sciences. In particular, topics will touch on the epistemology of medicine, history of medical thought, anthropology of health, and ethics of care, organized in the following sessions:

    THE CONCEPT OF HEALTH, DISEASE AND CARE OVER TIME

    MIND AND BODY: A SINGLE ENTITY

    CARE OF THE HUMAN PERSON

    RETHINKING MEDICINE

    LIFE END 

    THE EVOLUTION OF MEDICINE

     CARE APPROACHES

    In addition, practical information will be provided on the organization of the medical curriculum and on student’s access to the main utilities available online from the UNIGE site.

    RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

    Aulaweb platform

    TEACHERS AND EXAM BOARD

    Exam Board

    NICOLA GIOVANNI GIRTLER (President)

    ANTONIO GUERCI

    ROSAGEMMA CILIBERTI (President and Coordinator of Integrated Course)

    CARLO PESCE (President Substitute)

    LESSONS

    LESSONS START

    October 18, 2022

    Class schedule

    All class schedules are posted on the EasyAcademy portal.

    EXAMS

    Exam schedule

    Date Time Location Type Notes
    13/01/2023 09:00 GENOVA Orale L'esame è riservato agli studenti e alle studentesse fuori corso e/o con disabilità e DSA La prova si svolgerà presso l'auletta del padiglione specialità piano fondi lato ponente. Ambulatorio di neurologia dentro le mura del policlinico
    16/01/2023 15:00 GENOVA Scritto Agli studenti iscritti verrà inviata una mail il giorno precedente la prova d'esame contente il luogo e l'ora di svolgimento della prova.
    03/02/2023 09:00 GENOVA Orale L'esame è riservato agli studenti e alle studentesse fuori corso e/o con disabilità e DSA La prova si svolgerà presso l'auletta del padiglione specialità piano fondi lato ponente. Ambulatorio di neurologia dentro le mura del policlinico
    07/02/2023 15:00 GENOVA Scritto Agli studenti iscritti verrà inviata una mail il giorno precedente la prova d'esame contente il luogo e l'ora di svolgimento della prova.
    24/02/2023 09:00 GENOVA Orale L'esame è riservato agli studenti e alle studentesse fuori corso e/o con disabilità e DSA La prova si svolgerà presso l'auletta del padiglione specialità piano fondi lato ponente. Ambulatorio di neurologia dentro le mura del policlinico
    28/02/2023 15:00 GENOVA Scritto Agli studenti iscritti verrà inviata una mail il giorno precedente la prova d'esame contente il luogo e l'ora di svolgimento della prova.
    11/04/2023 15:00 GENOVA Scritto Agli studenti iscritti verrà inviata una mail il giorno precedente la prova d'esame contente il luogo e l'ora di svolgimento della prova.
    26/04/2023 09:00 GENOVA Orale L'esame è riservato agli studenti e alle studentesse fuori corso e/o con disabilità e DSA La prova si svolgerà presso l'auletta del padiglione specialità piano fondi lato ponente. Ambulatorio di neurologia dentro le mura del policlinico
    01/06/2023 09:00 GENOVA Orale L'esame è riservato agli studenti e alle studentesse fuori corso e/o con disabilità e DSA La prova si svolgerà presso l'auletta del padiglione specialità piano fondi lato ponente. Ambulatorio di neurologia dentro le mura del policlinico
    13/06/2023 15:00 GENOVA Scritto Agli studenti iscritti verrà inviata una mail il giorno precedente la prova d'esame contente il luogo e l'ora di svolgimento della prova.
    30/06/2023 09:00 GENOVA Orale L'esame è riservato agli studenti e alle studentesse fuori corso e/o con disabilità e DSA La prova si svolgerà presso l'auletta del padiglione specialità piano fondi lato ponente. Ambulatorio di neurologia dentro le mura del policlinico
    11/07/2023 15:00 GENOVA Scritto Agli studenti iscritti verrà inviata una mail il giorno precedente la prova d'esame contente il luogo e l'ora di svolgimento della prova.
    21/07/2023 09:00 GENOVA Orale L'esame è riservato agli studenti e alle studentesse fuori corso e/o con disabilità e DSA La prova si svolgerà presso l'auletta del padiglione specialità piano fondi lato ponente. Ambulatorio di neurologia dentro le mura del policlinico
    08/09/2023 09:00 GENOVA Orale L'esame è riservato agli studenti e alle studentesse fuori corso e/o con disabilità e DSA La prova si svolgerà presso l'auletta del padiglione specialità piano fondi lato ponente. Ambulatorio di neurologia dentro le mura del policlinico
    14/09/2023 15:00 GENOVA Scritto Agli studenti iscritti verrà inviata una mail il giorno precedente la prova d'esame contente il luogo e l'ora di svolgimento della prova.