CODE | 83883 |
---|---|
ACADEMIC YEAR | 2022/2023 |
CREDITS |
|
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR | ICAR/22 |
LANGUAGE | Italian |
TEACHING LOCATION |
|
SEMESTER | 1° Semester |
MODULES | This unit is a module of: |
TEACHING MATERIALS | AULAWEB |
The subject of the module is the evaluation as a tool to support complex decision-making processes and urban and territorial transformations. The module will develop the theme of the feasibility of urban transformation both from the economic, social and environmental point of view, with particular reference to a municipal planning process.
Supplies the theoretical and operational tools for assessing the feasibility of urban and territorial transformation interventions.
The objective of the module is to provide theoretical knowledge and operational tools to be able to face and solve the evaluation questions relating to the evaluation of the sustainability of projects at different scales.
At the end of the course, the student will be able to:
• identify the characteristics of a territory using SWOT analysis
• define alternative development scenarios and project proposals for territorial areas and areas using the results of the SWOT analysis
• verify project proposals using monetary and non-monetary valuation methodologies
• evaluate the economic and qualitative effects of the project proposals
The educational path of the module is developed on three levels:
• "frontal" lessons in the classroom on analysis and evaluation methodologies;
• thematic insights through the consultation of materials made available by the teacher on Aul @ web of the Urban Planning and Feasibility course and on the Urban Planning and Feasibility Teaching Team 21_22);
• classroom exercises on the application of analysis and evaluation methodologies.
Nella prima parte del modulo saranno introdotte le metodologie di analisi e valutazione di tipo qualitativo e quantitativo e trattata nello specifico l’analisi SWOT per la definizione dei punti di forza, debolezza, opportunità e minacce del territorio assegnato a ciascun gruppo di lavoro in ordine agli aspetti demografici, economici, sociali, urbanistici, paesaggistici ed infrastrutturali.
Prendendo a riferimento le tematiche di analisi del territorio di studio assegnato (qualità dello spazio pubblico, qualità dell’abitare, accessibilità e fruibilità dei beni pubblici e privati) e i risultati dell’analisi SWOT, nella fase successiva saranno quindi definiti, in modo integrato con il modulo di urbanistica, possibili scenari (alternativi) di intervento tra i quali sarà selezionato quello ritenuto prioritario per l’area di studio assegnata.
Nella seconda parte del modulo, la strategia progettuale definita per lo scenario scelto sarà quindi valutata per verificarne la sostenibilità economica - sia dal punto di vista dell’operatore pubblico che da quello privato - e le possibili ricadute sul territorio interessato.
L’applicazione valutativa sarà svolta per gruppi di studenti.
I risultati delle analisi e delle valutazioni saranno riportate (anche in forma sintetica) nelle tavole di progetto e in album A3 allegato alle tavole progettuali.
1356 / 5000
Office hours: The reception of students is held at the end of the lessons or on the Team platform by previous appointment (at the email address: paolo.rosasco@unige.it)
ROBERTO BOBBIO (President)
MARCO LARI
PAOLO ROSASCO
All class schedules are posted on the EasyAcademy portal.
There is only one exam for the two disciplines: see URBAN PLANNING AND FEASIBILITY course sheet (code 82884). module.
See URBAN PLANNING AND FEASIBILITY course sheet (code 83884).
Due to the strong interactive nature of the teaching, students are required to participate in lessons and exercises.