Skip to main content
CODE 67409
ACADEMIC YEAR 2023/2024
CREDITS
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR MED/28
LANGUAGE Italian
TEACHING LOCATION
  • GENOVA
SEMESTER 1° Semester
MODULES Questo insegnamento è un modulo di:
TEACHING MATERIALS AULAWEB

OVERVIEW

Odontostomatology is the branch of Medicine dealing with dental and oral diseases.

AIMS AND CONTENT

LEARNING OUTCOMES

Cognitive learning of the main diseases of dental interest. The student must be able to recognize the physiopathological bases and the clinical manifestations of the main diseases and their complications. In addition, he will have to be able to establish a diagnostic procedure and prognosis.

AIMS AND LEARNING OUTCOMES

At the end of the course the student will:

  • Know the principles of dental anatomy, the deciduous and permanent dentition, and the main pathologies of the oral cavity.
  • Know the main types of therapy and rehabilitation of dental relevance
  • Be able to address a patient to a dental consulting in case of need
  • Be able to clinically recognize the controindications to oral surgery
  • Know the correlations between systemic disease and oral cavity

TEACHING METHODS

The course consists in 10 hours (1 CFU) of formative activities held trough frontal theorical lessons. Lessons could be held in remote mode

SYLLABUS/CONTENT

  • Principles of dental anatomy
  • Deciduous and permanent dentition
  • Main dental malformations
  • Anatomic structures at risk in dental surgery
  • Principles of restorative dentistry, oral surgery, prosthodontic rehabilitation
  • Classification of various types of dental prostheses
  • Basic knowledge of etiology, pathogenesis and therapy of dental caries and periodontal disease
  • Correlations between systemic diseases and oral cavity
  • Local and systemic contraindications to oral surgery
  • Tooth extraction and its complications

RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

In order to deepen the topics covered during the lessons the following text book is suggested:

Modica R. Trattato di Odontoiatria Clinica. Edizioni Minerva Medica 2004

TEACHERS AND EXAM BOARD

Exam Board

MICHELE IESTER (President)

GIORGIO ALBERTI

FRANK RIKKI MAURITZ CANEVARI

CARLO ALBERTO CUTOLO

CHIARA DEL NOCE

LUCA GUASTINI

MARIA MENINI

FRANCESCO MORA

MASSIMO NICOLO'

STEFANO OTTOBONI

GIORGIO PERETTI

ALDO VAGGE

CARLO TRAVERSO (President and Coordinator of Integrated Course)

LESSONS

LESSONS START

October

Class schedule

L'orario di tutti gli insegnamenti è consultabile all'indirizzo EasyAcademy.

EXAMS

EXAM DESCRIPTION

Written test with multiple choice questions and possible oral discussion.

ASSESSMENT METHODS

The verification of learning takes place through the only final exam that aims to ensure the effective acquisition of the expected learning outcomes by the student.

Details about the exam preparation procedures and the degree of deepening will be given during the lessons.

The exam will focus mainly on the topics covered during frontal lessons and will aim to assess not only if the student has reached an appropriate level of knowledge, but also if he is able to critically interpret clinical situations that could be presented during the exam.

The student will also have to demonstrate to have the ability to describe odontostomatologic diseases and therapies in a clear way and adopting an appropriate terminology.

Exam schedule

Data Ora Luogo Degree type Note
17/01/2024 08:30 GENOVA Orale con accettazione online ATTENZIONE: Si tratta di un esame “Orale con Accettazione ONLINE”: gli studenti, una volta sostenute tutte le frazioni d’esame, possono lasciare la sede. Riceveranno una mail non appena il voto (media aritmetica delle votazioni ottenute per ogni frazione) verrà registrato dal docente e avranno 10 giorni di tempo per accettarlo o rifiutarlo. Se dopo 10 giorni non avranno compiuto alcuna scelta, il voto sarà riversato in carriera automaticamente, (regola del silenzio assenso). N.B. la lode vale 1 punto: per avere 30 e lode di media occorre prendere 30 e lode in almeno 2 frazioni su 3.
07/02/2024 08:30 GENOVA Orale con accettazione online ATTENZIONE: Si tratta di un esame “Orale con Accettazione ONLINE”: gli studenti, una volta sostenute tutte le frazioni d’esame, possono lasciare la sede. Riceveranno una mail non appena il voto (media aritmetica delle votazioni ottenute per ogni frazione) verrà registrato dal docente e avranno 10 giorni di tempo per accettarlo o rifiutarlo. Se dopo 10 giorni non avranno compiuto alcuna scelta, il voto sarà riversato in carriera automaticamente, (regola del silenzio assenso). N.B. la lode vale 1 punto: per avere 30 e lode di media occorre prendere 30 e lode in almeno 2 frazioni su 3.
28/02/2024 08:30 GENOVA Orale con accettazione online ATTENZIONE: Si tratta di un esame “Orale con Accettazione ONLINE”: gli studenti, una volta sostenute tutte le frazioni d’esame, possono lasciare la sede. Riceveranno una mail non appena il voto (media aritmetica delle votazioni ottenute per ogni frazione) verrà registrato dal docente e avranno 10 giorni di tempo per accettarlo o rifiutarlo. Se dopo 10 giorni non avranno compiuto alcuna scelta, il voto sarà riversato in carriera automaticamente, (regola del silenzio assenso). N.B. la lode vale 1 punto: per avere 30 e lode di media occorre prendere 30 e lode in almeno 2 frazioni su 3.
10/04/2024 08:30 GENOVA Orale con accettazione online RISERVATO ESCLUSIVAMENTE AGLI STUDENTI FUORI CORSO ED ERASMUS (studenti oltre la durata normale o ripetenti senza obbligo di frequenza) ATTENZIONE: Si tratta di un esame “Orale con Accettazione ONLINE”: gli studenti, una volta sostenute tutte le frazioni d’esame, possono lasciare la sede. Riceveranno una mail non appena il voto (media aritmetica delle votazioni ottenute per ogni frazione) verrà registrato dal docente e avranno 10 giorni di tempo per accettarlo o rifiutarlo. Se dopo 10 giorni non avranno compiuto alcuna scelta, il voto sarà riversato in carriera automaticamente, (regola del silenzio assenso). N.B. la lode vale 1 punto: per avere 30 e lode di media occorre prendere 30 e lode in almeno 2 frazioni su 3.
05/06/2024 08:30 GENOVA Orale con accettazione online ATTENZIONE: Si tratta di un esame “Orale con Accettazione ONLINE”: gli studenti, una volta sostenute tutte le frazioni d’esame, possono lasciare la sede. Riceveranno una mail non appena il voto (media aritmetica delle votazioni ottenute per ogni frazione) verrà registrato dal docente e avranno 10 giorni di tempo per accettarlo o rifiutarlo. Se dopo 10 giorni non avranno compiuto alcuna scelta, il voto sarà riversato in carriera automaticamente, (regola del silenzio assenso). N.B. la lode vale 1 punto: per avere 30 e lode di media occorre prendere 30 e lode in almeno 2 frazioni su 3.
26/06/2024 08:30 GENOVA Orale con accettazione online ATTENZIONE: Si tratta di un esame “Orale con Accettazione ONLINE”: gli studenti, una volta sostenute tutte le frazioni d’esame, possono lasciare la sede. Riceveranno una mail non appena il voto (media aritmetica delle votazioni ottenute per ogni frazione) verrà registrato dal docente e avranno 10 giorni di tempo per accettarlo o rifiutarlo. Se dopo 10 giorni non avranno compiuto alcuna scelta, il voto sarà riversato in carriera automaticamente, (regola del silenzio assenso). N.B. la lode vale 1 punto: per avere 30 e lode di media occorre prendere 30 e lode in almeno 2 frazioni su 3.
17/07/2024 08:30 GENOVA Orale con accettazione online ATTENZIONE: Si tratta di un esame “Orale con Accettazione ONLINE”: gli studenti, una volta sostenute tutte le frazioni d’esame, possono lasciare la sede. Riceveranno una mail non appena il voto (media aritmetica delle votazioni ottenute per ogni frazione) verrà registrato dal docente e avranno 10 giorni di tempo per accettarlo o rifiutarlo. Se dopo 10 giorni non avranno compiuto alcuna scelta, il voto sarà riversato in carriera automaticamente, (regola del silenzio assenso). N.B. la lode vale 1 punto: per avere 30 e lode di media occorre prendere 30 e lode in almeno 2 frazioni su 3.
18/09/2024 08:30 GENOVA Orale con accettazione online ATTENZIONE: Si tratta di un esame “Orale con Accettazione ONLINE”: gli studenti, una volta sostenute tutte le frazioni d’esame, possono lasciare la sede. Riceveranno una mail non appena il voto (media aritmetica delle votazioni ottenute per ogni frazione) verrà registrato dal docente e avranno 10 giorni di tempo per accettarlo o rifiutarlo. Se dopo 10 giorni non avranno compiuto alcuna scelta, il voto sarà riversato in carriera automaticamente, (regola del silenzio assenso). N.B. la lode vale 1 punto: per avere 30 e lode di media occorre prendere 30 e lode in almeno 2 frazioni su 3.