CODE | 65056 |
---|---|
ACADEMIC YEAR | 2023/2024 |
CREDITS | |
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR | L-ART/02 |
LANGUAGE | Italian |
TEACHING LOCATION |
|
SEMESTER | 1° Semester |
MODULES | Questo insegnamento è un modulo di: |
TEACHING MATERIALS | AULAWEB |
OVERVIEW
From “classical” iconological analysis to recent developments and new perspectives of the discipline. Definition of tools of enquiry and their application to case studies chosen in the context of modern era artistic production.
AIMS AND CONTENT
LEARNING OUTCOMES
The course aims to clarify the characteristics of iconographic and iconological analysis of works of art, outline a profile of the historical development of the relative methodologies of enquiry and analyse specific themes in both religious and profane contexts. This includes a module dedicated to assessing iconographic programmes prepared for churches and convent structures in the area.
TEACHING METHODS
Classes are held in person. Attendance, although not compulsory, is recommended. The lecturer, at the specific request of a student (by e-mail), may allow him/her to follow classes remotely via “Teams” platform and to view class recordings.
SYLLABUS/CONTENT
Programme for students attending the course (at least two thirds of lectures):
- Notes from lectures - General texts
- Three groups of in-depth reading on profane themes chosen by students from a list (see "Bibliography")
- Two groups of in-depth reading on religious themes chosen by students from a list (see "Bibliography")
Programme for students unable to attend the course:
- General texts
- Four groups of in-depth reading on profane themes chosen by students from a list (see "Bibliography")
- Three groups of in-depth reading on religious themes chosen by students from a list (see “Bibliography")
Programme for students taking the course for 9 cfu
Programme for students attending the course (at least two thirds of lectures):
- Two general texts (obligatory)
- Three groups of in-depth reading on profane themes chosen by students from a list (see "Bibliography")
- Two groups of in-depth reading on religious themes chosen by students from a list (see "Bibliography")
- One reading of an iconographic topic tied to the Ligurian context (see "Bibliography").
Programme for students unable to attend the course:
- Two general texts (obligatory)
- Four groups of in-depth reading on profane themes chosen by students from a list (see "Bibliography")
- Three groups of in-depth reading on religious themes chosen by students from a list (see "Bibliography")
- One reading of an iconographic topic tied to the Ligurian context (see "Bibliography").
RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY
Required general texts:
-C. Cieri Via, "Nei dettagli nascosto. Per una storia del pensiero iconologico", Roma, 2009, capitoli 1-5 Il volume, dispoinibile solo in formato cartaceo, è reperibile anche tramite le princpali libreie online. Qualora lo studente non riesca a procurarsi il libro,, si segnala quale possibile alternativa un altro testo della stessa autrice, Claudia Cieri Via: "Introduzione a Aby Warburg", Laterza 2011, che esiste anche in formato ebook. Lo studente che utilizza questo testo dovrò concentrare l'attenzione sulle prime due sezioni del testo (su quattro in totale).
-E. Panofsky, "Introduzione", Parte I, in E. Panofsky, “Studi di iconologia. I temi umanistici nell’arte del Rinascimento”, Torino 1975 (o edizioni successive)
Additional texts:
- Classical and historical iconographies
a) A. Warburg, Arte italiana e astrologia internazionale a Palazzo Schifanoia a Ferrara, in A. Warburg, La Rinascita del paganesimo antico, Firenze, La Nuova Italia, 1987; M. Folin, Borso d’Este a Schifanoia. Il Salone dei Mesi come speculum principis, in Il palazzo Schifanoia a Ferrara, a cura di S. Settis, Modena, Panini, 2007 (collana «Mirabilia Italiae»), pp. 9-50.
b) A. Warburg, Aeronave e sommergibile nell’immaginazione medievale, in A. Warburg, La Rinascita del paganesimo antico, Firenze, La Nuova Italia, 1987; C. Frugoni, La leggenda di Alessandro Magno, in Le imprese di Alessandro Magno in Oriente, a cura di L. Stagno, Genova 2006; C. Cieri Via, Aby Warburg e il tema dell'ascesa fra Alessandro Magno ed altri eroi , in L'histoire d'Alexandre le Grand dans les tapisseries au XVe siécle, Turnhout, Brepols, 2014, pp.55-61 e V. M. Schmidt, Gli arazzi Doria: una lettura iconografica, ibidem, pp. 73-78; L. Stagno, "Imago Alexandri" nella grande decorazione genovese (XVI - XVII secolo), in Biografia dipinta e ritratto dal barocco al neoclassicismo, atti del convegno, Monteriggioni (Siena), Editrice Il Leccio, 2008, pp. 69-92 (oppure, in alternativa a quest'ultimo: L. Stagno, La discesa di Alessandro sul fondo del mare, in Il viaggio negli abissi marini tra immaginazione e realtà, a cura di G. Revelli, atti del convegno, Edizioni ETS, Pisa 2007, pp. 503-510)
c) E. Panofsky, Il Padre Tempo e Cupido cieco, in E. Panofsky, Studi di iconologia. I temi umanistici nell’arte del Rinascimento, Torino, Einaudi, 1975
d) J. Seznec, La sopravvivenza degli antichi dei, Torino 1981, pagine selezionate: Presentazione di Salvatore Settis, pp.VII-XXIX; La tradizione morale, pp. 116-145; La scienza del mito nel secolo decimo sesto, pp.268-294; L. Stagno, Le “Tapessarie dell’Armata” disegnate da Luca Cambiaso. Gli arazzi della Battaglia di Lepanto per Giovanni Andrea I Doria, in La “maniera” di Luca Cambiaso, Atti del Convegno, Genova 2008.
Al posto di un gruppo di letture, può essere invece preparato il volume:
e) V. Stoichita, L’invenzione del quadro, Milano 1998.
Religious iconographies
f) E. Mâle, L’arte e il protestantesimo, in L’arte religiosa nel ‘600, ed. Jaca Book, Milano 1984, pp.41-107; V. Francia, L'Immacolata Concezione : alla ricerca di un modello iconografico, in Una donna vestita di sole : l'Immacolata Concezione nelle opere dei grandi maestri, catalogo della mostra a cura di G. Morello, Milano 2005; L. Stagno, Modelli iconografici per l’Immacolata a Genova nel Cinquecento, in L’Immacolata nei rapporti tra l’Italia e la Spagna, a cura di A. Anselmi, Roma 2008, pp. 303-326; L. Magnani, La Concezione immacolata a Genova come forma dello spazio barocco tra pittura e scultura, ibidem, pp. 327-362; L. Stagno, Immacolata india. L’immagine della Vergine di Guadalupe messicana a Genova e in Liguria
g) P. Camporesi, Il sugo della vita: simbolismo e magia del sangue, Milano 1997; L.Stagno, Culto del sangue, compartecipazione alla Passione ed esaltazione del sacrificio eucaristico: l’iconografia del “Vir dolorum” a Genova e in Liguria, in Il sacro nell’arte. La conoscenza del divino attraverso i sensi tra XV e XVIII secolo, Atti del Convegno,Genova 2009, pp. 13-36.
h) Humana fragilitas, a cura di A. Tenenti, Clusone 2007, pp.9-98, 219-250; Les Vanités dans la peinture au XVIIe siècle. Méditations sur la richesse, le dénuement et la rédemption, catalogo della mostra (Caen, 27 luglio-15 ottobre 1990; Parigi, 15 novembre 1990-20 gennaio 1991) a cura di A. Tapié con la collaborazione di J.M. Dautel e Ph. Rouillard, Parigi, Musée du Petit Palais, 1990, pp. 17-48.
i) D. Freedberg, Il potere delle immagini : il mondo delle figure , Torino, Einaudi, 1993.
TEACHERS AND EXAM BOARD
Ricevimento: By appointment only (please write an email to Professor Stagno, laura.stagno@unige.it), in person (office in via Balbi 4, 5th floor) or by Teams platform.
Exam Board
DANIELE SANGUINETI (President)
MATTEO CAPURRO
LAURA STAGNO (President Substitute)
VALENTINA BORNIOTTO (Substitute)
LESSONS
LESSONS START
September 25, 2023
Class schedule
L'orario di tutti gli insegnamenti è consultabile all'indirizzo EasyAcademy.
EXAMS
EXAM DESCRIPTION
Oral exam (in person).
Students who attended classes may take an intermediate written test on part of the program.
ASSESSMENT METHODS
Evaluation scale:
1. if the student demonstrates that he/she has fully understood the set texts, discusses topics with critical awareness and fully appropriate terminology, the examination will be graded between very good and excellent (from 28/30 to 30/30 cum laude);
2. if the student demonstrates that he/she has mostly but not completely understood the set texts, discusses topics with partial critical awareness and a terminology that is generally but not consistently appropriate, the examination will be graded between good (25/30-27/30) and satisfactory (23/30-24/30);
3. a basic knowledge of the topics and relevant artworks, with only partial understanding and modest critical awareness, with a basic grasp of specific terminology, may still be considered sufficient (18/30-22/30);
4. Extensive knowledge gaps, lack of comprehension and critical awareness, inability to use specific terminology will be assessed negatively (under 18/30: fail).
Exam schedule
Data | Ora | Luogo | Degree type | Note |
---|---|---|---|---|
19/12/2023 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
19/01/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
07/02/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
07/05/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
04/06/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
19/06/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
22/07/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
11/09/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale |
Agenda 2030 - Sustainable Development Goals

