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CODE 98820
ACADEMIC YEAR 2024/2025
CREDITS
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR MED/26
LANGUAGE English
TEACHING LOCATION
  • GENOVA
SEMESTER 2° Semester
TEACHING MATERIALS AULAWEB

AIMS AND CONTENT

LEARNING OUTCOMES

The aim of the course is to present and discuss the neuropathology of the most common disorders of the central nervous system , such as Parkinson disease and Multiple Sclerosis. Moreover the animal models of multiple sclerosis, experimental allergic encephalomyelitis and of genetic disease of the peripheral nervous system will be presented.

TEACHING METHODS

The course is given through lectures using slide projections.

Any Student with documented Specific Learning Disorders (SLD), or with any special needs, should contact the Lecturer(s) and to the dedicated SLD Representative in the Department before class begins, in order to liaise and arrange the specific teaching methods so that the learning aims and outcomes may be met.

SYLLABUS/CONTENT

Introduzione: richiami di embriologia e d’istologia del sistema nervoso; anamnesi ed esame obiettivo in clinica neurologica.
Organizzazione anatomo-funzionale spino-muscolare L’unità motoria. Motilità riflessa, tono e trofismo muscolare: basi anatomo-fisiologiche, fisiopatologia e semeiotica. Forza muscolare: fisiopatologia e semeiotica. Deficit di forza da danno del sistema nervoso periferico o del sistema nervoso centrale (paresi periferica vs paesi centrale: fisiopatologia e semeiotica). Monoparesi, emiparesi, paraparesi, tetraparesi. Sindrome della giunzione neuromuscolare.
Funzione sensitiva Organizzazione della sensibilità somatica. Tipi di sensibilità e loro vie nervose. Esame delle sensibilità. Disturbi delle sensibilità. Le sindromi sensitive.
Sindromi Midollari Sindrome siringomielica, sindrome tabetica, sindrome di Brown-Sequard.
Nervi cranici Nozioni generali. Innervazione sopranucleare. Olfatto (I n. cranico). Nervo ottico e vie visive; acuità visiva, campo visivo, esame del fondo oculare e disturbi relativi. Nervi Oculomotori (III, IV, V nervi cranici). Diplopia, ptosi; riflesso fotomotore, miosi, midriasi. Sensibilità (V nervo cranico) e motilità della faccia (VII nervo cranico). Disturbi relativi. Udito ed equilibrio (VIII nervo cranico); sintomi da patologia cocleare e vestibolare. I nervi cranici bulbari: glossofaringeo (9°), vago (10°) e radice cranica dell’accessorio (11° nervo cranico). Accessorio spinale (11° nervo cranico). Ipoglosso (12° nervo cranico). Gusto (7°, 9°, 10° nervo cranico).
Sindromi Troncoencefaliche
Sindromi talamiche
Gangli della base e sistema extrapiramidale. Anatomo-fisiologia. Semeiotica dei principali disturbi extrapiramidali. Sindromi acinetico-ipertoniche e sindromi ipercinetiche (movimenti involontari patologici) extrapiramidali.
Cervelletto e sindromi cerebellari Organizzazione anatomo-funzionale del cervelletto. Semeiotica dei principali disturbi. Forme di atassia.

Cortical cerebral syndromes: frontal, parietal, temporal, occipital, callosa.

Motor phonation disorders: dysarthria, dysphonia, speech apraxia.

Neurogenic dysphagia.

Consciousness Functional organization of consciousness. Wakefulness and sleep.  Coma: physiopathology, pathogenesis and semeotics. Intracranial hernias. Particular clinical pictures: locked in syndrome, acinetic mutism, persistent vegetative state, brain death.

Liquor Nature of the liquor. Liquoral circulation. Hydrocephalus and its symptomatology.

Syndrome of intracranial hypertension.

TEACHERS AND EXAM BOARD

LESSONS

LESSONS START

The timetable of this course can be found at: EasyAcademy Portal

Class schedule

The timetable for this course is available here: Portale EasyAcademy

EXAMS

EXAM DESCRIPTION

The examination of learning takes place in oral form within the framework of the examination of the Integrated Course of which the discipline "Neurology I" is part.

ASSESSMENT METHODS

students will demonstrate a thorough understanding of the subjects specified in the programme, precise command of terminology and a good knowledge of semeoiotic, physiopathological and significance of major disorders due to injury to the nervous system.

FURTHER INFORMATION

1) The examination cannot be held if the relevant propedeutics have not been respected.

2) As these are Integrated Course exams, failure to pass a single discipline requires the repetition of the entire exam.