Skip to main content
CODE 117828
ACADEMIC YEAR 2025/2026
CREDITS
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR M-PED/04
TEACHING LOCATION
  • GENOVA
SEMESTER 2° Semester
MODULES Questo insegnamento è un modulo di:

AIMS AND CONTENT

LEARNING OUTCOMES

The course provides methodologies for the pedagogical design of an educational service for children, considering its internal development, the relationship with families, socio-educational services and the territory. Educational management is oriented and strengthened by external resources and good relationships with reference networks (institutional, non-formal and informal) that guarantee a good quality of functioning.

AIMS AND LEARNING OUTCOMES

Know the main regional regulations on the subject of early childhood services coordination, with specific attention to the Accreditation Manual.

 

Use in a participatory and shared way the techniques of relationship, communication, mediation, specific to the early childhood services coordinator

 

Know and use the main documents, and professional writing, of the early childhood services coordinator

TEACHING METHODS

Lectures, case studies, presentation of experiences and expert testimonials, visiting.

SYLLABUS/CONTENT

The following will be covered:

- the main regional regulations on the subject of coordination of early childhood services, with specific attention to the Accreditation Manual.

- the specific relationship, communication and mediation techniques of the early childhood services coordinator

- the main documents, and professional writing, of the early childhood services coordinator

RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

1. Nuovo vademecum per la realizzazione degli audit finalizzati alla concessione di accreditamento ai servizi privati per la prima infanzia di cui alla d.g.r. 222/15 e alle verifiche del possesso dei medesimi requisiti di qualità per i suddetti servizi a titolarità pubblica

https://www.regione.liguria.it/component/publiccompetitions/document/57929:dd-7986-2024.html?Itemid=12560

2. Rivista Personae numero 01/2025 (in press) https://ojs.cimedoc.uniba.it/index.php/personae/index

TEACHERS AND EXAM BOARD

LESSONS

Class schedule

The timetable for this course is available here: Portale EasyAcademy

EXAMS

EXAM DESCRIPTION

The exam will be written and will include closed-ended and open-ended questions. Some questions will be argumentative.

ASSESSMENT METHODS

The exam will be held in person.

Students will be able to consult the test and discuss it with the teacher.

FURTHER INFORMATION

Per le studentesse e gli studenti con disabilità o con disturbo specifico di apprendimento (DSA).

Si ricorda alle studentesse e agli studenti con disabilità o con DSA che per poter richiedere adattamenti in sede d'esame occorre prima inserire la certificazione sul sito web di Ateneo alla pagina servizionline.unige.it nella sezione “Studenti”. La documentazione sarà verificata dal Settore servizi per l’inclusione degli studenti con disabilità e con DSA dell’Ateneo (https://rubrica.unige.it/strutture/struttura/100111).

Successivamente, con significativo anticipo (almeno 10 giorni) rispetto alla data di esame occorre inviare una e-mail al/alla docente con cui si sosterrà la prova di esame, inserendo in copia conoscenza sia la docente Referente di Scuola per l'inclusione degli studenti con disabilità e con DSA (laura.traverso@unige.it) sia il Settore sopra indicato utilizzando uno dei seguenti indirizzi (disabili@unige.itdsa@unige.it; inclusione.studenti@info.unige.it). Nella e-mail occorre specificare:

  • la denominazione dell’insegnamento
  • la data dell'appello
  • il cognome, nome e numero di matricola dello studente
  • gli strumenti compensativi e le misure dispensative ritenuti funzionali e richiesti.

La referente (prof.ssa Laura Traverso) confermerà al/alla docente che il/la richiedente ha diritto a fare richiesta di adattamenti in sede d'esame e che tali adattamenti devono essere concordati con il/la docente. Il/la docente risponderà comunicando se è possibile utilizzare gli adattamenti richiesti.

Le richieste devono essere inviate almeno 10 giorni prima della data dell’appello al fine di consentire al/alla docente di valutarne il contenuto. In particolare, nel caso in cui si intenda usufruire di mappe concettuali per l’esame (che devono essere molto più sintetiche rispetto alle mappe usate per lo studio) se l’invio non rispetta i tempi previsti non vi sarà il tempo tecnico necessario per apportare eventuali modifiche, che potrebbero essere richieste dal docente.

Per ulteriori informazioni in merito alla richiesta di servizi e adattamenti consultare il documento: Linee guida per la richiesta di servizi, di strumenti compensativi e/o di misure dispensative e di ausili specifici

 

Agenda 2030 - Sustainable Development Goals

Agenda 2030 - Sustainable Development Goals
Good health and well being
Good health and well being
Quality education
Quality education
Sustainable cities and communities
Sustainable cities and communities