The general educational objective is the in-depth knowledge of the staging of the most common and highest incidence neoplasms in the population. Consequently, diagnostic pathways are developed which, from cytology to diagnostic excisional biopsy up to surgical exeresis, characterize the typology of material that reaches Pathological Anatomy. On this basis, aspects of ancillary techniques are developed, such as immunohistochemistry in the definition of receptor structures, characterization of oncogenes and tumor suppressor genes and biomolecular techniques.
In this context, two aspects are particularly important: intraoperative diagnostics and fine needle aspiration cytology.
The Pathological Anatomy II program is carried out in n. 30 hours of lessons for a total of 3 creditsThe Biomolecular Techniques in Pathological Anatomy program is carried out in n. 10 hours of lessons for a total of 1 credit
The didactic activity is carried out with the help of slide presentations and videos if necessary. Ample space is given for discussion and questions.
ANNO
III
SEMESTRE
I
Corso di Laurea in Tecniche di Laboratorio Biomedico
CFU TOTALI
Anatomia Patologica e Tecniche Immunoistochimiche- Tecniche biomolecolari in Anatomia Patologica
6
Settori scientifico-disciplinari
CFU
Anatomia Patologica II (Luca Mastracci, Roberto Fiocca, Federica Grillo)
3
Tecniche Immunoistochimiche ( Emanuela Anelli, Giorgia Anselmi)
2
Tecniche biomolecolari in Anatomia Patologica (Valerio Vellone)
1
Coordinatore del Corso Integrato: E. Fulcheri
Ambito culturale
Tema generale
Finalità
Livello Conoscenza
Tipo di Competenza
Abilità
Tipo di Attività Didattica
Anatomia Patologica
Indicazioni all’esame intraoperatorio. Responsabilità e problematiche.
Indicazioni per l’esame urgente intra-operatorio. Casi clinici di applicabilità. Problematiche legate alla responsabilità dei tecnici e del medico. MED08
C
0
L
Stadiazione delle neoplasie
Stadiazione di un tumore. Concetto di grading. Stadiazioni speciali per il carcinoma del colon, per il melanoma, per il carcinoma della prostata.
Le metastatizzazione per via linfatica. Il linfonodo sentinella.MED08
Grado di differenziazione delle neoplasie.
Il citoscheletro, definizione di filamenti intermedi, microfilamenti e microtubuli. Le modalità di secrezione nelle neoplasie epiteliali. I connettivi e la matrice interstiziale nei processi infiammatori e reattivi e nei tumori. MED08
Grado di differenziazione delle neoplasie
Definizione di espressione fenotipica delle neoplasie. Le caratteristiche cellulari delle neoplasie epiteliali e delle neoplasie mesenchimali.MED08
Citologia agoaspirativa
Tecnica di ago aspirazione. Tecnica di allestimento del materiale, Colorazioni appropriate. Adeguatezza del campione e criteri per la definizione tecnica di adeguatezza del preparato.MED08
CF
L/T
Lesioni cistiche e solide. Reazioni tumorali: necrosi, emorragie, infiltrati linfocitari intratumorali.MED08
Citologia
Urine e Pap Test.Introduzione allo screening MED08
Tecniche di biologia molecolare in Anatomia Patologica
Applicazioni cliniche delle tecniche di biologia molecolare.MED08.
Biologia molecolare in Anatomia Patologica
I geni regolatori o deregolatori nel processo di oncogenesi. La cancerogenesi e le basi molecolari della progressione neoplastica. Oncogeni e geni oncosoppressori.MED08
Percorsi diagnostici
Percorsi diagnostici semplici e complessi. La risoluzione di problemi diagnostici mediante l’immunoistochimica. Antigeni organo specifici, antigeni tumore associati, Algoritmi e scelte operative.MED08
Tumori più comuni ed a più alta incidenza. Iter diagnostico del carcinoma del colon, della mammella, del polmone, della prostata, dell’endometrio, della cervice uterina, del melanoma e dei linfomi.MED08
Digital pathology
Principi e applicazioni.MED08
Archiviazione e conservazione del materiale
Concetto di archiviazione e catalogazione del materiale. Legislazione sui tempi di conservazione del materiale.
Le bio banche. Conservazione di campioni di tessuto congelato. Tecniche di crio conservazione.MED08-
Tipo di esame
Orale
Indicazioni bibliografiche.
Cardillo MR – Nozioni di tecniche diagnostiche di Anatomia Patologica – Antonio Delfino Editore, Roma, 2009.
Ruco L, Scarpa A – Anatomia Patologica, Le basi. – UTET, Torino,2007.
Ricevimento: Please contact for appointment by mail (luca.mastracci@unige.it).
Ricevimento: Please contact for appointment by mail (fiocca@unige.it)
ROBERTO FRANCO FIOCCA (President)
FEDERICA GRILLO (President)
LUCA MASTRACCI (President)
GIORGIA ANSELMI
MARIANGELA LANATA
VALERIO GAETANO VELLONE (President and Coordinator of Integrated Course)
III year of course, I semester
PATHOLOGIC ANATOMY
The exam is carried out as an oral interview.
30 triplets of mixed questions concerning technical subjects of histology, cytology and subjects of a general nature of histocytopathology were previously prepared. In practice, each sector of the educational program was separated into questions and subsequently the questions were randomly divided into triplets.
Each triplet has been ordered with progressive numbering.
An alphabetical letter is extracted which, placing the candidates in alphabetical order, marks the beginning of the exams.
Each candidate, at the time of the exam, receives a typewritten sheet with a triplet of questions; the first candidate to start the exam is the one whose surname initial corresponds to the letter drawn.
The candidate has 15 minutes to read the questions and prepare a list of answers.
The exam is carried out separately by at least two teachers, each of whom ask a question.
At the end of the exam, the teachers decide the vote that the candidate can accept or refuse.
The exam verifies the achievement of the expected learning outcomes: ability to apply knowledge through the description of the solution to a problem, and communication skills, on the basis of the scheme that has been added in the program to each topic covered.
For each topic, it will be verified the level of knowledge, the type of competence required and the ability necessary to relate to the specific topic. Ultimately, the candidate has to be able to demonstrate the achievement of the strategic purpose in terms of knowing, knowing how to do, knowing how to be.