Skip to main content
CODE 65629
ACADEMIC YEAR 2017/2018
CREDITS
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR BIO/08
LANGUAGE Italian
TEACHING LOCATION
SEMESTER 1° Semester

OVERVIEW

The study of anthropos is an easy target for reductionism: it is often reduced to its cultural or biological aspects. Nevertheless, the nature-culture dichotomy is hardly ever questioned. To be human means to be a product of - and to produce - a specific human world, it means to be immersed in an environment of relationships that shapes the self.

AIMS AND CONTENT

LEARNING OUTCOMES

The study of anthropos is an easy target for reductionism: it is often reduced to its cultural or biological aspects. Nevertheless, the nature-culture dichotomy is hardly ever questioned. To be human means to be a product of - and to produce - a specific human world, it means to be immersed in an environment of relationships that shapes the self.

The course offers a broad introduction to the fundamental notions of anthropology – variation, differentiation, phylogenetic evolution –, the many biocultural strategies developed by different human populations, anthropology of health and illness, and ethnopsychiatry. Particular attention will be paid to the critical analysis of data.

AIMS AND LEARNING OUTCOMES

1) Knowledge of the fundamental topics and areas of research of contemporary anthropology.
2) Sensitivity towards human variation and towards the plurality of "human worlds".
3) Contextual -and anthropologically solid- reasoning.
4) Basic skills of critical analysis of data

RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

La preparazione dell’esame con programma da 6 CFU prevede lo studio delle dispense (a), di un testo a scelta dall’elenco (b) e di due articoli a scelta dall’elenco (c).

La preparazione dell’esame con programma da 9 CFU prevede lo studio delle dispense (a), di due testi a scelta dall’elenco (b) e di tre articoli a scelta dall’elenco (c).

La preparazione dell'esame con programma da 12 CFU prevede lo studio delle  dispense (a), di due testi a scelta dall’elenco (b), di tre articoli a scelta dall’elenco (c) e del seguente volume: Good B.J., 1994. Narrare la malattia. Edizioni di Comunità, Torino 1999.

Le dispense e gli articoli sono a disposizione presso la biblioteca della sezione di antropologia (tel. 010-2099745, email: elena.limardo@unige.it).

(a) Dispense del corso

(b) Testi a scelta:

Barbujani G., 2006. L’invenzione delle razze. Bompiani, Milano.

Biondi G. & Rickards O., 2001. Uomini per caso. Miti, fossili e molecole nella nostra storia evolutiva. Editori riuniti, Roma.

Carroll S.B., 2005. Infinite forme bellissime. La nuova scienza dell’Evo-Devo. Codice, Torino 2006.

Coppo P., 2003. Tra psiche e culture. Elementi di etnopsichiatria. Bollati Boringhieri, Torino 2003.

Corbey R., 2005. Metafisiche delle scimmie. Negoziando il confine animali-umani. Bollati Boringhieri, Torino 2008.

Despret V., 2001. Le emozioni. Etnopsicologia dell’autenticità. Elèuthera, Milano 2002.

Gould S.J., 1993. Otto piccoli porcellini. Riflessioni di storia naturale.           Il Saggiatore, Milano, 2003.

Guerci A., 2007. Dall’antropologia all’antropopoiesi. Lucisano, Milano

Hadot P., 2004. Il velo di Iside. Storia dell’idea di natura. Einaudi, Torino 2006.

Ingold T. & Pallson G. (eds), 2013. Biosocial becomings. Integrating social and biological anthropology. CUP, Cambridge 2013.

Jablonka E. & Lamb M., 2005. L’evoluzione in quattro dimensioni. Variazione genetica, epigenetica, comportamentale e simbolica nella storia della vita. UTET, Torino 2007.

Lewontin R., 1982. La diversità umana. Zanichelli, Bologna 1997.

Lewontin R., 1993. Biologia come ideologia. La dottrina del DNA.  Bollati Boringhieri, Torino.

Quaranta I. (a cura di), 2006. Antropologia medica. I testi fondamentali. Raffaello Cortina, Milano.

Reichholf J.H., 1992. L’impulso creativo. Garzanti, Milano 1995.

Ruggiero F., 2013. MGF Modificazioni Genitali Femminili. Una questione post-coloniale: il nostro sguardo sulla nostra “alterità”. Colibrì, Paderno Dugnano (MI) 2013.

(3) Articoli a scelta:

Chandler M.J. & Lalonde C., 1998. Cultural continuity as a hedge against suicide in Canada’s First Nations.  «Transcultural psychiatry» 35, 2, pp. 191-220.

Coppo P. & Consigliere S., 2009. Psicologie, etnopsichiatria, sistemi di cura. «Humana.Mente. Journal of Philosophical Studies» n. 11, Oct. 2009, pp. 125-136.

Csordas T.J., 1990. Embodiment as a Paradigm for Anthropology. «Ethos» 18 (1), pp. 5-47.

Deutscher G., 2010. Pensieri obbligati. «Internazionale» 867 (08/10/2010), pp. 54-58. (in versione inglese: http://www.nytimes.com/2010/08/29/magazine/29language-t.html?_r=0)

Devereux G., 1965. La schizofrenia, psicosi etnica o la schizofrenia senza lacrime. In: id., 1973. Saggi di etnopsichiatria generale. Armando Editore, Roma 2007, pp. 245-268.

Gardner L.I., 1972. Nanismo da deprivazione. «Le Scienze» 50, pp. 72-78.

Gould S.J. & Lewontin R.C., 1979. I pennacchi di San Marco e il paradigma di Pangloss. Critica del programma adattazionista. Torino: Einaudi (Piccola Biblioteca on line), 2001.

Lestel D., 2009. Pensare con l’animale. «Discipline filosofiche» XIX (1), 2009, pp. 153-169.

Longo G. & Tendero P.-E., 2005. L’alfabeto, la macchina e il dna. L’incompletezza causale della teoria della programmazione in biologia molecolare. «Naturalmente» anno 22 (2009), numero speciale Oltre il dna?, pp. 9-75.

Marmot M., 2005. Social determinants of health inequalities. «Lancet» 365, pp. 1099–1104.

Ochs E. & Schieffelin B.B., 1984. L’acquisizione del linguaggio e la socializzazione. Tre percorsi evolutivi e le loro implicazioni. In: Shweder R.A. & LeVine R.A., 1984. Mente, Sé, emozioni. Per una teoria della cultura. Argo, Lecce 1997, pp. 317-362.

Ramirez-Goicoechea E., 2013. Life-in-the-making: epigenesis, biocultural environments and human becomings. In: Ingold T. & Palsson G. (eds), 2013. Biosocial becomings. Integrating social and biological anthropology. Cambridge University Press, Cambridge 2013, pp. 59-83.                        

Scheper-Hughes N. & Lock M.M., 1987. The mindful body: A prolegomenon to future work in medical anthropology. «Medical Anthropology Quarterly» 1:  6-41.

TEACHERS AND EXAM BOARD

Exam Board

STEFANIA CONSIGLIERE (President)

SIMONA PARAVAGNA

CRISTINA ZAVARONI

LESSONS

LESSONS START

September 25, 2017

Class schedule

ANTHROPOLOGY

EXAMS

EXAM DESCRIPTION

Oral exam.

ASSESSMENT METHODS

The exam consists of an interview aimed at assessing the candidates' knowledge of the contents and the reading list of the course (see "Readings/Bibliography" section). A written test may be given, depending on the number and the needs of students. The content of the course is the same for attending and non-attending students. The assessment will focus on the candidates' abilities to critically analyze the topics addressed by the course. 

Exam schedule

Data appello Orario Luogo Degree type Note
18/01/2018 09:00 GENOVA Orale
01/02/2018 09:00 GENOVA Orale
21/05/2018 09:00 GENOVA Orale
05/06/2018 09:00 GENOVA Orale
04/07/2018 09:00 GENOVA Orale
18/07/2018 09:00 GENOVA Orale
14/09/2018 09:00 GENOVA Orale