Skip to main content
CODE 66919
ACADEMIC YEAR 2025/2026
CREDITS
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR M-STO/05
LANGUAGE Italian
TEACHING LOCATION
  • GENOVA
SEMESTER 2° Semester
MODULES Questo insegnamento è un modulo di:
TEACHING MATERIALS AULAWEB

AIMS AND CONTENT

AIMS AND LEARNING OUTCOMES

The module aims to provide the student with a general understanding of the history of psychiatric thought and its evolution, in order to raise awareness regarding current regulatory and organizational frameworks.By the end, the student will be able to:

- Know the history of the evolution of psychiatric thought and practice, particularly regarding aspects related to rehabilitation and social integration from classical times to the present.

- Understand the meaning of current legislation regarding the treatment of mental disorders and the approach of community psychiatry.

- Integrate the knowledge acquired.

TEACHING METHODS

Lectures with the aid of PowerPoint slides.

SYLLABUS/CONTENT

HISTORY OF PSYCHIATRY WITH PARTICULAR REFERENCE TO ASPECTS OF INTEREST FOR REHABILITATION.

Through a journey on the main critical junctions of the history of psychiatry, students are offered the opportunity to learn about the major issues that emerged during the different phases of the history of psychiatry, and to compare the various solutions that have been proposed or experienced.

- Birth of psychiatry

- Moral treatment and evolution of asylum psychiatry

- Critique of the asylum and birth of the therapeutic community

- Critique of the therapeutic community and birth of community psychiatry

RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

Consigliati per l’approfondimento: 

BIBLIOGRAPHY

On the open access review «Pol. it. Psychiatry on line Italia»:

1. Varcare i confini. Spunti antiistituzionali nella storia dei manicomi genovesi. Parte I, POL it, 4/10/19; Parte II, POL. it, 14/10/19.

2. 50 anni di «Corpo e istituzione». Parte I: Basaglia e Genova, 20/3/17; . Parte II: Il corpo e il serpente, 27/3/17;  Parte III: Deistituzionalizzazione, 3/4/17.

3. «Che cos’è la psichiatria»? 50 anni dopo. Parte I. Gorizia e Parma, 28/5/17; Parte II. Lavoro, psicoterapia, istituzione, 6/6/17; Parte III. Tutta un’altra storia, 17/6/17; Parte IV. E oggi?, 27/6/17.

4. «L’istituzione negata. 50 anni dopo, è ancora da lì che dobbiamo ripartire», Parte I, 1/4/18;  Parte II, 30/6/18.

Availables in PDF on aulaweb:

5. Peloso P.F. (2015): Psichiatri a scuola dai contadini? Il “miracolo” di Geel tra devozione, integrazione e terapia dei folli, Humanitas, 70, 3, pp. 379-388.

6. Peloso P.F. (2015): Osare la psichiatria. Benefici, rischi e significato dell’ergoterapia nella polemica degli anni ’70 dell’Ottocento, Rivista di Storia della Medicina, XXV, n.s., 2, pp. 197-217.

Books

V. Babini: Liberi tutti. Psichiatri e manicomi in Italia. Una storia del ‘900, Il Mulino, 2009.

F. Basaglia (a cura di): Che cos’è la psichiatria?, Baldini & Castoldi, 2023

F. Basaglia (a cura di): L’istituzione negata, Baldini & Castoldi 2023  

F. Basaglia: Conferenze brasiliane, Cortina, 2022

F. Basaglia: Scritti, Il Saggiatore, 2024

J. Foot: La repubblica dei matti. La psichiatria radicale in Italia, Feltrinelli, 2015

A. Slavich: All’ombra dei ciliegi giapponesi (su Gorizia), AlphaBeta, 2018

P. Dell’Acqua: Non ho l’arma che uccide il leone (su Trieste), Alphabeta, 2017

F. Rotelli: L’istituzione inventata / Almanacco. Trieste 1971-2010, AlphaBeta, 2017

M. Colucci, P. Di Vittorio: Franco Basaglia, Meltemi, 2024

P.F. Peloso: Ritorno a Basaglia? La deistituzionalizzazione nella psichiatria di ogni giorno, Erga, 2022

P.F. Peloso, Franco  Basaglia, un profilo, Carocci, 2023

 

FILMS

Sergio Zavoli: I giardini di Abele (open access on  RAIPLAY)

Marco Bellocchio, Silvano Agosti, Sandro Petraglia, Stefano Rulli: Matti da slegare 

Marco Turco: C’era una volta la città dei matti 

Milos Forman: Qualcuno volò sul nido del cuculo

Ken Loach: Family life

Giulio Manfredonia, Si può fare

TEACHERS AND EXAM BOARD

LESSONS

LESSONS START

Between March and May

Class schedule

The timetable for this course is available here: Portale EasyAcademy

EXAMS

EXAM DESCRIPTION

Oral exam with a grading system out of thirty and weighted average with the other subjects of the Integrated Course.

ASSESSMENT METHODS

The assessment of knowledge will take place through one or more questions, which will require the ability to integrate the knowledge acquired.