Salta al contenuto principale della pagina

INTERCULTURAL EDUCATION

CODE 58966
ACADEMIC YEAR 2022/2023
CREDITS
  • 10 cfu during the 3nd year of 9322 SCIENZE DELLA FORMAZIONE PRIMARIA (LM-85 bis) - GENOVA
  • 6 cfu during the 2nd year of 10841 SCIENZE DELL'EDUCAZIONE E DELLA FORMAZIONE (L-19) - GENOVA
  • SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR M-PED/03
    LANGUAGE Italian
    TEACHING LOCATION
  • GENOVA
  • SEMESTER 2° Semester
    TEACHING MATERIALS AULAWEB

    OVERVIEW

    The course wants to describe and analyze theories of teaching and educative perspectives and strategies, in a complex multicultural contest. The main topic of the course will be the description of the vulnerability situations in order to provide students many elements about skills and educational methodologies.

    AIMS AND CONTENT

    LEARNING OUTCOMES

    Analyze the educability of man in his particular existential condition. To relate to each other people and cultures. Addressing the issues of immigration, prejudice and difficult coexistence between natives and immigrants in Italy

    AIMS AND LEARNING OUTCOMES

    Analyze situations on education in a globalized world and study about stereotypes and prejudices. Discuss on European and Italian situation; analyze methodologies for school and develop intercultural skills for vulnerability situations in educational contexts.

     

     

    PREREQUISITES

    None

    TEACHING METHODS

    Lessons, group discussions, videos, case studies

    Durante il corso verranno proposte attività facoltative e la realizzazione di una tesina/progetto su uno dei testi in adozione

    SYLLABUS/CONTENT

    Introduction and general framework of the discipline
    Intercultural education between theory and teaching practice
    Intercultural teaching
    Vulnerabilities, wellness and intercultural context

    The intercultural skills
    Intercultural educational project

    Active citizenship
    Examples of good practice

    RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

    1. Bochicchio F. e Traverso A. (a cura di) “Didattica Interculturale”, Libellula Editore, Tricase (Le), 2020 (Only chapters 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 18)

    2. Armani S. “Benessere e Intercultura”, Franco Angeli, Milano, 2018

    3. Portera A., “Manuale di Pedagogia interculturale”, Laterza, Roma-Bari, 2013.

    4. Pennazio V., Faorlin P. (in press), Per mano nella distanza, Libreriauniversitaria.it Edizioni, Padova

    TEACHERS AND EXAM BOARD

    LESSONS

    LESSONS START

    Secondo semestre

    Class schedule

    All class schedules are posted on the EasyAcademy portal.

    EXAMS

    EXAM DESCRIPTION

    Studenti frequentanti

    PRIMO APPELLO D'ESAME (maggio 2021, in data da stabilire): prova scritta vertente sul testo n.1. n.2 e materiali caricati in aulaweb. Presentazione di una tesina/progetto sul testo 4. Possibilità di integrazione orale

    APPELLI D'ESAME SUCCESSIVI AL PRIMO: si svolgeranno in modalità orale sul testo n.1 e n.2 e sui materiali caricati in aualweb dalla docente. Presentazione di una tesina/progetto sul testo 4.

    Studenti non frequentanti

    PRIMO APPELLO D'ESAME (maggio 2021, in data da stabilire): prova scritta vertente sui primi 3 testi e materiali pubblicati in aulaweb dalla docente. Presentazione di una tesina/progetto sul testo 4. Possibilità di integrazione orale

    APPELLI D'ESAME SUCCESSIVI AL PRIMO: colloquio orale vertente sui 3 testi e sui materiali pubblicati in aulaweb dalla docente. Presentazione di una tesina/progetto sul testo 4

    N.B. Gli studenti, sia frequentanti sia NON frequentanti, con 4 CFU studieranno SOLO i primi tre capitoli del testo n.2

    ASSESSMENT METHODS

    L'esito dell'esame è determinato dal voto conseguito nella prova scritta e/o orale a cui vanno sommati i punteggi della tesina/progetto

    The successful learning of the discipline is certified by the competence demonstrated by the student to have acquired a knowledge of the subjects consistent with the expected results and in accordance with the training objectives declined according to the Dublin descriptors. This knowledge oscillates between the sufficient and excellent level expressed in thirtieths,
    and is evaluated with the following criteria:
    Knowledge and understanding: min 8 - max 12.
    Ability to apply knowledge and understanding: min 4 - 6 max
    Making judgments: min 3 - max 5.
    Communication skills: min 2 max 4.
    Ability to learn: min 1 - max 3.

    FURTHER INFORMATION

    Si invitano gli studenti a consultare periodicamente la pagina dell'insegnamento sul portale dell’e-learning AulaWeb (raggiungibile dal sito di Ateneo o all’indirizzo: www.aulaweb.unige.it). Tutte le informazioni e i materiali relativi a questo insegnamento sono pubblicate esclusivamente in tale sito.