CODE 65138 ACADEMIC YEAR 2022/2023 CREDITS 9 cfu anno 3 FILOSOFIA 8455 (L-5) - GENOVA SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR M-PSI/04 LANGUAGE Italian TEACHING LOCATION GENOVA SEMESTER 2° Semester TEACHING MATERIALS AULAWEB AIMS AND CONTENT LEARNING OUTCOMES Being able to outline the main psychological theories regarding individuals' development; being able to analyze the changes in behavior and psychological functions during the life cycle of a human being. Having a basic knowledge of the psychological development of a human being, of the underlying processes and mechanisms, and of the factors that influence such development. SYLLABUS/CONTENT Contents for students who are taking the 6-CFU course Historical background, theoretical perspectives and investigation methods in developmental psychology. Current discussion about the impact of biological, cultural and enviromental factors on personal development. Contents for students who are taking the 9-CFU course Historical background, theoretical perspectives and investigation methods in developmental psychology. Current discussion about the impact of biological, cultural and enviromental factors on personal development Deepening Emotional bond developmental. Attachment theory. RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY Bibliography for students who are taking the 6-CFU course 1. Berti, A. E., e Bombi, A. S. (2013). Corso di psicologia dello sviluppo. Bologna: Il Mulino. Bibliography for students who are taking the 9-CFU course 1. Berti, A. E., e Bombi, A. S. (2013). Corso di psicologia dello sviluppo. Bologna: Il Mulino. 2. One book among those listed bellow shall be studied: Ammaniti, M. (a cura di) (2001). Manuale di psicopatologia dell’infanzia. Milano: Raffaello Cortina Editore. Capitoli: III. L’osservazione del bambino nel contesto di sviluppo; V. Disturbi della regolazione; X disturbi dell’attaccamento. Ammaniti, M. (a cura di) (2002). Manuale di psicopatologia dell’adolescenza. Milano: Raffaello Cortina Editore. Capitolo: V. La famiglia dell’adolescente: individuazione e senso di appartenenza. Barcellona, P. (2010). Elogio del discorso inutile. La parola gratuita. Bari, Edizioni Dedalo. Benasayag, M., & Schmit, G. (2003). Les Passions Tristes. Souffrance psychique et crise sociale. Paris, Editions La Découverte. (trad. it. L’Epoca delle passioni tristi. Milano: Feltrinelli 2004). Benasayag, M., & Del Rey, A. (2008). Elogio del conflitto. Milano:Feltrinelli. Cancrini, L. (2012). La cura delle infanzie infelici. Milano: Raffaello Cortina Editore. Da pagina 74 (Il problema fondamentale di tutte le infanzie infelici) a pagina 82 (Curare i bambini maltrattati). Girard, G. (1990). Simulazione e identità debole. Torino: Tirrenia Stampatori. Girard, G. (1999). Psicologia debole. Torino: Tirrenia Stampatori. Girard, G., De Andrea, P., Palumbo, C., & Pertusati, L. (1992). Espressioni del disagio. Latenze e latitanze di realtà negli itinerari della ricerca sul soggetto della società di massa. Torino: Tirrenia Stampatori. Recalcati M.: (2011). Elogio del Fallimento. Conversazioni su anoressie e disagio della giovinezza. Trento: Edizioni Erikson. (2012). Cosa resta del padre? La paternità nell'epoca ipermoderna. Milano: Raffaello Cortina Editore. (2013). Il complesso di Telemaco. Genitori e figli dopo il tramonto del padre. Milano: Feltrinelli. (2015). Le mani della madre. Desiderio, fantasmi ed eredità del materno. Milano: Feltrinelli. TEACHERS AND EXAM BOARD VALENTINA GARELLO Ricevimento: The professor's office hours are by e-mail appointment: valentina.garello@unige.it Exam Board VALENTINA GARELLO (President) ALBERTO GRECO PAOLA VITERBORI (Substitute) LESSONS LESSONS START Second semester: February 2023. Class schedule DEVELOPMENT PSYCHOLOGY EXAMS ASSESSMENT METHODS Oral exam. A mid-term written exam (optional) Exam schedule Data appello Orario Luogo Degree type Note 17/01/2023 09:00 GENOVA Orale 07/02/2023 09:00 GENOVA Orale 09/05/2023 09:00 GENOVA Orale 06/06/2023 09:00 GENOVA Orale 22/06/2023 09:00 GENOVA Orale 18/07/2023 09:00 GENOVA Orale 12/09/2023 09:00 GENOVA Orale