Skip to main content
CODE 65138
ACADEMIC YEAR 2022/2023
CREDITS
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR M-PSI/04
LANGUAGE Italian
TEACHING LOCATION
  • GENOVA
SEMESTER 2° Semester
TEACHING MATERIALS AULAWEB

AIMS AND CONTENT

LEARNING OUTCOMES

Being able to outline the main psychological theories regarding individuals' development; being able to analyze the changes in behavior and psychological functions during the life cycle of a human being. Having a basic knowledge of the psychological development of a human being, of the underlying processes and mechanisms, and of the factors that influence such development.

SYLLABUS/CONTENT

Contents for students who are taking the 6-CFU course

Historical background, theoretical perspectives and investigation methods in developmental psychology.

Current discussion about the impact of biological, cultural and enviromental  factors on personal development.

Contents for students who are taking the 9-CFU course

Historical background, theoretical perspectives and investigation methods in developmental psychology.

Current discussion about the impact of biological, cultural and enviromental  factors on personal development

Deepening

Emotional bond developmental.

Attachment theory.

 

RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

Bibliography for students who are taking the 6-CFU course

1. Berti, A. E., e Bombi, A. S. (2013). Corso di psicologia dello sviluppo. Bologna: Il Mulino.

Bibliography for students who are taking the 9-CFU course

1. Berti, A. E., e Bombi, A. S. (2013). Corso di psicologia dello sviluppo. Bologna: Il Mulino.
2. One book among those listed bellow shall be studied:

Ammaniti, M. (a cura di) (2001). Manuale di psicopatologia dell’infanzia. Milano: Raffaello Cortina Editore.

            Capitoli: III. L’osservazione del bambino nel contesto di sviluppo; V. Disturbi della regolazione; X disturbi dell’attaccamento.

Ammaniti, M. (a cura di) (2002). Manuale di psicopatologia dell’adolescenza. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Capitolo: V. La famiglia dell’adolescente: individuazione e senso di appartenenza.

Barcellona, P. (2010). Elogio del discorso inutile. La parola gratuita. Bari, Edizioni Dedalo.

Benasayag, M., & Schmit, G. (2003). Les Passions Tristes. Souffrance psychique et crise sociale. Paris, Editions La Découverte. (trad. it. L’Epoca delle passioni tristi. Milano: Feltrinelli 2004).

Benasayag, M., & Del Rey, A. (2008). Elogio del conflitto. Milano:Feltrinelli.

Cancrini, L. (2012). La cura delle infanzie infelici. Milano: Raffaello Cortina Editore.

            Da pagina 74 (Il problema fondamentale di tutte le infanzie infelici) a pagina 82 (Curare i bambini maltrattati).

Girard, G. (1990). Simulazione e identità debole. Torino: Tirrenia Stampatori.

Girard, G. (1999). Psicologia debole. Torino: Tirrenia Stampatori.

Girard, G., De Andrea, P., Palumbo, C., & Pertusati, L. (1992). Espressioni del disagio. Latenze e latitanze di realtà negli itinerari della ricerca sul soggetto della società di massa. Torino: Tirrenia Stampatori.

Recalcati M.:

(2011). Elogio del Fallimento. Conversazioni su anoressie e disagio della giovinezza. Trento: Edizioni Erikson.

(2012). Cosa resta del padre? La paternità nell'epoca ipermoderna. Milano: Raffaello Cortina Editore.

(2013). Il complesso di Telemaco. Genitori e figli dopo il tramonto del padre. Milano: Feltrinelli.

(2015). Le mani della madre. Desiderio, fantasmi ed eredità del materno. Milano: Feltrinelli.

TEACHERS AND EXAM BOARD

Exam Board

VALENTINA GARELLO (President)

ALBERTO GRECO

PAOLA VITERBORI (Substitute)

LESSONS

LESSONS START

Second semester: February 2023.

EXAMS

ASSESSMENT METHODS

Oral exam.

A mid-term written exam (optional)

Exam schedule

Data appello Orario Luogo Degree type Note
17/01/2023 09:00 GENOVA Orale
07/02/2023 09:00 GENOVA Orale
09/05/2023 09:00 GENOVA Orale
06/06/2023 09:00 GENOVA Orale
22/06/2023 09:00 GENOVA Orale
18/07/2023 09:00 GENOVA Orale
12/09/2023 09:00 GENOVA Orale