Salta al contenuto principale della pagina

LEADERSHIP&TEAMWORKING

CODE 101135
ACADEMIC YEAR 2022/2023
CREDITS
  • 6 cfu during the 3nd year of 10948 MARITIME SCIENCE AND TECHNOLOGY(L-28) - GENOVA
  • SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR SECS-P/10
    LANGUAGE English
    TEACHING LOCATION
  • GENOVA
  • SEMESTER 2° Semester
    TEACHING MATERIALS AULAWEB

    OVERVIEW

    La leadership personale, la capacità di organizzare il proprio e l'altrui lavoro e il collaborare all'interno di una squadra sono competenze chiave per operare in ogni moderna organizzazione. 
    Il corso "Leadership & Teamworking" intende esporre gli studenti a quei concetti e strumenti che permettono di identificare strategie di regolazione dei propri comportamenti organizzativi in funzione dei ruoli ricoperti e degli obiettivi assegnati.

    Personal leadership, the ability to organize one's own and others' work and collaborating within a team are key skills to operate in any modern organization.
    The course "Leadership & Teamworking" aims to expose students to the basic concepts and tools through which they come to identify strategies for regulating their organizational behaviors according to the roles held and the objectives assigned.

    AIMS AND CONTENT

    LEARNING OUTCOMES

    Ability to apply task and workload management. Shipboard personnel management. International conventions. Decision making techniques.

    AIMS AND LEARNING OUTCOMES

    L'insegnamento si propone di fornire agli studenti i concetti e gli strumenti di base per un efficace lavoro in squadra ed esercizio della leadership, in particolare declinati nei contesti marittimi e di bordo.
    Al termine dell’insegnamento, lo studente sarà in grado di riconoscere le variabili fondamentali del comportamento in contesti organizzati, quali gli ambienti lavorativi di bordo, a partire dai comportamenti e risultati "desiderabili" per l'organizzazione, e di riconoscere i principali ambiti che influenzano tali comportamenti e risultati (ai diversi livelli, individuale, di gruppo e organizzativo). Sarà perciò in grado di gestire autonomamente sé stesso e le altre persone con cui si interfaccia, suggerendo decisioni e azioni volte al miglioramento della performance di gruppo e organizzativa, e del benessere individuale nei contesti lavorativi.

    The course aims to provide students with the fundamental concepts and tools for exercising leadership and an effective teamwork, in particular declined in the context of maritime on-board teamwork.
    At the end of the course, the student will be able to recognize the fundamental variables of behavior in organized contexts, such as on-board work environments, starting from the behaviors and results "desirable" for the organization, and to recognize the main areas that influence these behaviors and results (at different levels, individual, group and organizational). S/he will therefore be able to independently manage her/himself and the other people with whom s/he interfaces, suggesting decisions and actions aimed at improving group and organizational performance, and individual well-being in work contexts.

    PREREQUISITES

    No specific prerequisites.

    TEACHING METHODS

    Le modalità didattiche favoriscono l’interazione in modo da creare per gli studenti un vero e proprio processo di apprendimento esperienziale. Verranno ad esempio utilizzati video in stile TEDs talks e business case per innescare confronti in plenaria. Role-models, “incidents” e l’articolazione dei key takeaways al termine delle lezioni completano l’esperienza di apprendimento.

    Si consigliano gli studenti lavoratori e gli studenti con certificazione di DSA, di disabilità o di altri bisogni educativi speciali di contattare il docente all’inizio del corso per concordare modalità didattiche e d’esame che, nel rispetto degli obiettivi dell’insegnamento, tengano conto delle modalità di apprendimento individuali.

    The teaching method will be interactive and engaging in order to create for students a real experiential learning setting. Videos such as TEDs talks and business cases will be used to ignite class discussion. Role-models, incidents and takeaways complete the learning environment.

    Working students and students with certified SLD (Specific Learning Disorders), disability or other special educational needs are advised to contact the teacher at the beginning of the course to agree on teaching and examination arrangements so to take into account individual learning patterns, while respecting the teaching objectives.

    SYLLABUS/CONTENT

    Gli argomenti principali sono:

    • Potere e leadership: similarità e differenze

    • Competenze di gestione di sé e competenze di gestione degli altri (people management)

    • Cultura organizzativa e diversità culturali; cross-cultural management

    • Il ruolo della personalità, dei valori e dell’identità individuale nel lavoro in squadra

    • Percezione e processi decisionali nel lavoro in squadra

    • Motivazione individuale e di gruppo

    • Altre dinamiche di lavoro in team: comunicazione, ruoli, coesione, conflitti e negoziazione

    • Il ciclo di vita dei gruppi

     

    The main topics are:

    • Power and leadership

    • Self-management skills and people management skills

    • Organizational culture and cultural diversity; cross-cultural management

    • The role of personality, values and individual identity in teamwork

    • Perception and decision-making processes in teamwork

    • Individual and group motivation

    • Further team work dynamics: communication, roles, cohesion, conflicts and negotiation

    • The life cycle of groups

    RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

    Il testo di riferimento è Robbins-Judge, Organizational Behavior (Global edition) Pearson, 2018.

    (NB: vedere le indicazioni specifiche per studenti frequentanti e non frequentanti che saranno date nel syllabus caricato su Aulaweb)

     

    The textbook is Robbins-Judge, Organizational Behavior (Global edition, Pearson, 2018.

    (PLEASE NOTE: see specific instructions for attending and non-attending students in the syllabus that will be uploaded on Aulaweb

    TEACHERS AND EXAM BOARD

    Exam Board

    MARIA SERENA CIAMBELLOTTI (President)

    LORENZO MIZZAU

    TERESINA TORRE (President Substitute)

    LESSONS

    Class schedule

    All class schedules are posted on the EasyAcademy portal.

    EXAMS

    EXAM DESCRIPTION

    Le modalità d'esame sono distinte tra studenti frequentanti e studenti non frequentanti.

    Gli studenti frequentanti partecipano a un lavoro di gruppo, volto ad accertare la capacità di applicare i concetti e gli strumenti visti in classe. Infine, svolgono un esame finale scritto, ridotto rispetto ai non frequentanti.

    La valutazione degli studenti frequentanti risulterà dal seguente calcolo: (VotoEsameFinale * 0,75) + (VotoLavoroGruppo * 0,25). In altre parole, il lavoro di gruppo peserà per il 25% della valutazione finale, a cui si possono aggiungere fino a 2 punti derivanti da un’attiva partecipazione in classe.

    Agli studenti non frequentanti viene richiesto lo studio dei libri di testo; la valutazione si basa sull'esame scritto finale e su una parte (opzionale) consistente in un saggio che gli studenti preparano sulla base della propria esperienza professionale; attraverso il saggio si potranno aggiungere fino a 2 punti al voto dell’esame scritto finale.

    Maggiori dettagli verranno comunicati sul Syllabus dell'insegnamento che sarà caricato su AulaWeb all’inizio delle lezioni.


    The examination methods are distinguished between attending students and non-attending students.

    Attending students participate in a group work, aimed at ascertaining the ability to apply the concepts and tools seen in class. Finally, they take a final written exam, reduced compared to non-attending students.

    The evaluation of attending students will result from the following calculation: (Final Exam Grade * 0.75) + (Group WorkW * 0.25). In other words, the group work will weigh for 25% of the final evaluation, to which it is possible to add up to 2 points deriving from an active participation in class.

    Non-attending students are required to study on the textbook; the evaluation is based on the final written exam and on an (optional) part consisting of an essay that students prepare on the basis of their professional experience. Through this, there will be up to 2 points that could be added to the grade of the written final exam. 

    More details are communicated on the Syllabus of the teaching that will be uploaded on AulaWeb.

    ASSESSMENT METHODS

    Per gli studenti frequentanti, il lavoro di gruppo è volto ad accertare la capacità di applicare i concetti teorici e gli strumenti analitici forniti in classe. L'esame finale scritto è volto ad accertare le conoscenze di base sui concetti e gli strumenti relativi a leadership e lavoro in squadra, e sarà valutato sulla base della conoscenza e comprensione accurata dei concetti e degli strumenti. 
    Il lavoro di gruppo sarà valutato sulla base di: 1) conoscenza e comprensione accurata dei concetti e degli strumenti; 2) capacità di applicazione dei concetti e degli strumenti alle situazioni; 3) accuratezza e chiarezza espositiva in un documento scritto collettivo, relativamente alle teorie e concetti visti nell'insegnamento.

    Per gli studenti non frequentanti, l'esame finale scritto è volto ad accertare sia le conoscenze di base di concetti e strumenti relativi a leadership e lavoro in squadra, sia le capacità di applicazione di tali concetti e strumenti. Il saggio opzionale è volto ad accertare la capacità di applicare i concetti teorici e gli strumenti alle situazioni reali incontrate, e sulla base di ciò sarà valutato.


    For attending students, the group work is aimed at ascertaining the ability to apply the theoretical concepts and analytical tools provided in class. The final written exam is aimed at ascertaining the basic knowledge on the concepts and tools related to leadership and teamwork, and will be evaluated on the basis of knowledge and accurate understanding of the concepts and tools. 
    The group work will be evaluated on the basis of: 1) knowledge and accurate understanding of concepts and tools; 2) ability to apply concepts and tools to situations; 3) accuracy and clarity in a collective written document, regarding the theories and concepts seen in the teaching.

    For non-attending students, the final written exam is aimed at ascertaining both the basic knowledge of concepts and tools related to leadership and teamwork, and the ability to apply these concepts and tools. The optional essay is aimed at ascertaining the ability to apply theoretical concepts and tools to the real situations encountered, and will be evaluated on this basis.

    Exam schedule

    Date Time Location Type Notes
    17/01/2023 15:00 GENOVA Orale
    31/01/2023 15:00 GENOVA Orale
    13/06/2023 15:00 GENOVA Orale
    27/06/2023 15:00 GENOVA Orale
    12/09/2023 15:00 GENOVA Orale

    FURTHER INFORMATION

    Per le lezioni frontali, il docente si avvale del supporto delle slide, caricate tendenzialmente prima della corrispondente lezione (a meno di eccezioni dovute alla risoluzione di problemi o "spoiler").
    Gli studenti frequentanti conservano il voto del lavoro di gruppo per tutti gli appelli dell’a.a. in corso, fino alla sessione di gennaio/febbraio successivo compresa.

    For lectures, the teacher uses the support of slides, normally uploaded before the corresponding lesson (unless exceptions due to the resolution of problems or "spoilers").
    Attending students keep the grade of group work for all the exam takes (“appelli”) of the academic year in progress, until the following January/February session included.