CODE | 65138 |
---|---|
ACADEMIC YEAR | 2023/2024 |
CREDITS |
|
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR | M-PSI/04 |
LANGUAGE | Italian |
TEACHING LOCATION |
|
SEMESTER | 2° Semester |
TEACHING MATERIALS | AULAWEB |
AIMS AND CONTENT
LEARNING OUTCOMES
Being able to outline the main psychological theories regarding individuals' development; being able to analyze the changes in behavior and psychological functions during the life cycle of a human being. Having a basic knowledge of the psychological development of a human being, of the underlying processes and mechanisms, and of the factors that influence such development.
SYLLABUS/CONTENT
Contents for students who are taking the 6-CFU course
Historical background, theoretical perspectives and investigation methods in developmental psychology.
Current discussion about the impact of biological, cultural and enviromental factors on personal development.
Contents for students who are taking the 9-CFU course
Historical background, theoretical perspectives and investigation methods in developmental psychology.
Current discussion about the impact of biological, cultural and enviromental factors on personal development
Deepening
Emotional bond developmental.
Attachment theory.
RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY
Bibliography for students who are taking the 6-CFU course
1. Berti, A. E., e Bombi, A. S. (2013). Corso di psicologia dello sviluppo. Bologna: Il Mulino.
Bibliography for students who are taking the 9-CFU course
1. Berti, A. E., e Bombi, A. S. (2013). Corso di psicologia dello sviluppo. Bologna: Il Mulino.
2. One book among those listed bellow shall be studied:
Ammaniti, M. (a cura di) (2001). Manuale di psicopatologia dell’infanzia. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Capitoli: III. L’osservazione del bambino nel contesto di sviluppo; V. Disturbi della regolazione; X disturbi dell’attaccamento.
Ammaniti, M. (a cura di) (2002). Manuale di psicopatologia dell’adolescenza. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Capitolo: V. La famiglia dell’adolescente: individuazione e senso di appartenenza.
Barcellona, P. (2010). Elogio del discorso inutile. La parola gratuita. Bari, Edizioni Dedalo.
Benasayag, M., & Schmit, G. (2003). Les Passions Tristes. Souffrance psychique et crise sociale. Paris, Editions La Découverte. (trad. it. L’Epoca delle passioni tristi. Milano: Feltrinelli 2004).
Benasayag, M., & Del Rey, A. (2008). Elogio del conflitto. Milano:Feltrinelli.
Cancrini, L. (2012). La cura delle infanzie infelici. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Da pagina 74 (Il problema fondamentale di tutte le infanzie infelici) a pagina 82 (Curare i bambini maltrattati).
Girard, G. (1990). Simulazione e identità debole. Torino: Tirrenia Stampatori.
Girard, G. (1999). Psicologia debole. Torino: Tirrenia Stampatori.
Girard, G., De Andrea, P., Palumbo, C., & Pertusati, L. (1992). Espressioni del disagio. Latenze e latitanze di realtà negli itinerari della ricerca sul soggetto della società di massa. Torino: Tirrenia Stampatori.
Recalcati M.:
(2011). Elogio del Fallimento. Conversazioni su anoressie e disagio della giovinezza. Trento: Edizioni Erikson.
(2012). Cosa resta del padre? La paternità nell'epoca ipermoderna. Milano: Raffaello Cortina Editore.
(2013). Il complesso di Telemaco. Genitori e figli dopo il tramonto del padre. Milano: Feltrinelli.
(2015). Le mani della madre. Desiderio, fantasmi ed eredità del materno. Milano: Feltrinelli.
TEACHERS AND EXAM BOARD
Ricevimento: The professor's office hours are by e-mail appointment: valentina.garello@unige.it
Exam Board
VALENTINA GARELLO (President)
ALBERTO GRECO
PAOLA VITERBORI (Substitute)
LESSONS
LESSONS START
Second semester: February 2023.
Class schedule
EXAMS
ASSESSMENT METHODS
Oral exam.
A mid-term written exam (optional)
Exam schedule
Data | Ora | Luogo | Degree type | Note |
---|---|---|---|---|
18/12/2023 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
22/01/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
13/02/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
08/05/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale | Sessione straordinaria riservata ai laureandi della sessione estiva. |
30/05/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
14/06/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
22/07/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale | |
10/09/2024 | 09:00 | GENOVA | Orale |
Agenda 2030 - Sustainable Development Goals

