CODE 58966 ACADEMIC YEAR 2024/2025 CREDITS 4 cfu anno 3 SCIENZE DELLA FORMAZIONE PRIMARIA 9322 (LM-85 bis) - GENOVA 6 cfu anno 2 SCIENZE DELL'EDUCAZIONE E DELLA FORMAZIONE 10841 (L-19) - GENOVA SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR M-PED/03 LANGUAGE Italian TEACHING LOCATION GENOVA SEMESTER 2° Semester TEACHING MATERIALS AULAWEB OVERVIEW The course wants to describe and analyze theories of teaching and educative perspectives and strategies, in a complex multicultural contest. The main topic of the course will be the description of the vulnerability situations in order to provide students many elements about skills and educational methodologies. AIMS AND CONTENT LEARNING OUTCOMES Analyze the educability of man in his particular existential condition. To relate to each other people and cultures. Addressing the issues of immigration, prejudice and difficult coexistence between natives and immigrants in Italy AIMS AND LEARNING OUTCOMES Analyze situations on education in a globalized world and study about stereotypes and prejudices. Discuss on European and Italian situation; analyze methodologies for school and develop intercultural skills for vulnerability situations in educational contexts. PREREQUISITES None TEACHING METHODS Lessons, group discussions, videos, case studies Durante il corso verranno proposte attività facoltative e la realizzazione di una tesina/progetto su uno dei testi in adozione SYLLABUS/CONTENT Introduction and general framework of the discipline Intercultural education between theory and teaching practice Intercultural teaching Vulnerabilities, wellness and intercultural context The intercultural skills Intercultural educational project Active citizenship Examples of good practice RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY 1. Bochicchio F. e Traverso A. (a cura di) “Didattica Interculturale”, Libellula Editore, Tricase (Le), 2020 (Only chapters 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 18) 2. Armani S. “Benessere e Intercultura”, Franco Angeli, Milano, 2018 3. Portera A., “Manuale di Pedagogia interculturale”, Laterza, Roma-Bari, 2013. 4. Pennazio V., Faorlin P. (in press), Per mano nella distanza, Libreriauniversitaria.it Edizioni, Padova TEACHERS AND EXAM BOARD DIANA SPULBER Ricevimento: Please write to diana.spulber@unige.it Exam Board DIANA SPULBER (President) DAVIDE PARMIGIANI SAMANTHA ARMANI (President Substitute) LESSONS LESSONS START Secondo semestre Class schedule INTERCULTURAL EDUCATION EXAMS EXAM DESCRIPTION Studenti frequentanti PRIMO APPELLO D'ESAME (maggio 2024, in data da stabilire) Presentazione di una tesina/progetto. Possibilità di integrazione orale APPELLI D'ESAME SUCCESSIVI AL PRIMO: Presentazione di una tesina/progetto. Possibilità di integrazione orale Studenti non frequentanti PRIMO APPELLO D'ESAME (maggio 2024, in data da stabilire). Presentazione di una tesina/progetto e integrazione orale N.B. Gli studenti, sia frequentanti sia NON frequentanti, con 4 CFU studieranno SOLO i primi tre capitoli del testo n.2 ASSESSMENT METHODS L'esito dell'esame è determinato dal voto conseguito nella prova scritta e/o orale a cui vanno sommati i punteggi della tesina/progetto The successful learning of the discipline is certified by the competence demonstrated by the student to have acquired a knowledge of the subjects consistent with the expected results and in accordance with the training objectives declined according to the Dublin descriptors. This knowledge oscillates between the sufficient and excellent level expressed in thirtieths, and is evaluated with the following criteria: Knowledge and understanding: min 8 - max 12. Ability to apply knowledge and understanding: min 4 - 6 max Making judgments: min 3 - max 5. Communication skills: min 2 max 4. Ability to learn: min 1 - max 3. Exam schedule Data appello Orario Luogo Degree type Note 08/01/2025 10:00 GENOVA Compitino https://2023.aulaweb.unige.it/mod/assign/view.php?id=150997 20/01/2025 10:00 GENOVA Scritto https://2023.aulaweb.unige.it/mod/assign/view.php?id=150997 20/01/2025 10:00 GENOVA Scritto + Orale https://2023.aulaweb.unige.it/mod/assign/view.php?id=150997 10/02/2025 10:00 GENOVA Compitino 22/05/2025 09:30 GENOVA Scritto 22/05/2025 09:30 GENOVA Orale 22/05/2025 09:30 GENOVA Scritto + Orale 26/06/2025 09:30 GENOVA Orale 26/06/2025 09:30 GENOVA Scritto 26/06/2025 09:30 GENOVA Scritto + Orale 09/07/2025 10:00 GENOVA Scritto + Orale 30/07/2025 10:00 GENOVA Scritto + Orale 12/09/2025 10:00 GENOVA Scritto + Orale FURTHER INFORMATION Si invitano gli studenti a consultare periodicamente la pagina dell'insegnamento sul portale dell’e-learning AulaWeb (raggiungibile dal sito di Ateneo o all’indirizzo: www.aulaweb.unige.it). Tutte le informazioni e i materiali relativi a questo insegnamento sono pubblicate esclusivamente in tale sito. Agenda 2030 - Sustainable Development Goals Quality education Reduce inequality Peace, justice and strong institutions Partnerships for the goals