CODE 68483 ACADEMIC YEAR 2025/2026 CREDITS 3 cfu anno 3 TECNICHE DI LABORATORIO BIOMEDICO 9293 (L/SNT3) - GENOVA SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR MED/08 LANGUAGE Italian TEACHING LOCATION GENOVA SEMESTER 1° Semester MODULES Questo insegnamento è un modulo di: PATHOLOGIC ANATOMY AND IMMUNOHISTOCHEMICAL (IHC) TECHNIQUES TEACHING MATERIALS AULAWEB AIMS AND CONTENT LEARNING OUTCOMES Acquire theoretical knowledge on the processes of formation of neoplasms in the various districts of the human body AIMS AND LEARNING OUTCOMES The general educational objective is the in-depth knowledge of the staging of the most common and highest incidence neoplasms in the population. Consequently, diagnostic pathways are developed which, from cytology to diagnostic excisional biopsy up to surgical exeresis, characterize the typology of material that reaches Pathological Anatomy. On this basis, aspects of ancillary techniques are developed, such as immunohistochemistry in the definition of receptor structures, characterization of oncogenes and tumor suppressor genes and biomolecular techniques. In this context, two aspects are particularly important: intraoperative diagnostics and fine needle aspiration cytology. TEACHING METHODS The Pathological Anatomy II program is carried out in n. 30 hours of lessons for a total of 3 creditsThe Biomolecular Techniques in Pathological Anatomy program is carried out in n. 10 hours of lessons for a total of 1 credit The didactic activity is carried out with the help of slide presentations and videos if necessary. Ample space is given for discussion and questions. Any Student with documented Specific Learning Disorders (SLD), or with any special needs, shall reach out to the Lecturer(s) and to the dedicated SLD Representative in the Department before class begins, in order to arrange the specific teaching methods and ensure proper achievement of the learning aims and outcomes. SYLLABUS/CONTENT ANNO III SEMESTRE I Corso di Laurea in Tecniche di Laboratorio Biomedico CFU TOTALI Anatomia Patologica e Tecniche Immunoistochimiche- Tecniche biomolecolari in Anatomia Patologica 6 Settori scientifico-disciplinari CFU Anatomia Patologica II (Luca Mastracci, Roberto Fiocca, Federica Grillo) 3 Tecniche Immunoistochimiche ( Emanuela Anelli, Giorgia Anselmi) 2 Tecniche biomolecolari in Anatomia Patologica (Valerio Vellone) 1 Coordinatore del Corso Integrato: E. Fulcheri Ambito culturale Tema generale Unità Didattica Elementare Finalità Livello Conoscenza Tipo di Competenza Abilità Tipo di Attività Didattica Anatomia Patologica Indicazioni all’esame intraoperatorio. Responsabilità e problematiche. Indicazioni per l’esame urgente intra-operatorio. Casi clinici di applicabilità. Problematiche legate alla responsabilità dei tecnici e del medico. MED08 C 2 2 0 L Anatomia Patologica Stadiazione delle neoplasie Stadiazione di un tumore. Concetto di grading. Stadiazioni speciali per il carcinoma del colon, per il melanoma, per il carcinoma della prostata. Le metastatizzazione per via linfatica. Il linfonodo sentinella.MED08 C 2 0 0 L Anatomia Patologica Grado di differenziazione delle neoplasie. Il citoscheletro, definizione di filamenti intermedi, microfilamenti e microtubuli. Le modalità di secrezione nelle neoplasie epiteliali. I connettivi e la matrice interstiziale nei processi infiammatori e reattivi e nei tumori. MED08 C 1 0 0 L Anatomia Patologica Grado di differenziazione delle neoplasie Definizione di espressione fenotipica delle neoplasie. Le caratteristiche cellulari delle neoplasie epiteliali e delle neoplasie mesenchimali.MED08 C 2 0 0 L Anatomia Patologica Citologia agoaspirativa Tecnica di ago aspirazione. Tecnica di allestimento del materiale, Colorazioni appropriate. Adeguatezza del campione e criteri per la definizione tecnica di adeguatezza del preparato.MED08 CF 2 2 2 L/T Anatomia Patologica Citologia agoaspirativa Lesioni cistiche e solide. Reazioni tumorali: necrosi, emorragie, infiltrati linfocitari intratumorali.MED08 C 1 0 0 L Anatomia Patologica Citologia Urine e Pap Test.Introduzione allo screening MED08 Anatomia Patologica Tecniche di biologia molecolare in Anatomia Patologica Applicazioni cliniche delle tecniche di biologia molecolare.MED08. C 1 1 1 L/T Anatomia Patologica Biologia molecolare in Anatomia Patologica I geni regolatori o deregolatori nel processo di oncogenesi. La cancerogenesi e le basi molecolari della progressione neoplastica. Oncogeni e geni oncosoppressori.MED08 C 1 1 1 L/T Anatomia Patologica Percorsi diagnostici Percorsi diagnostici semplici e complessi. La risoluzione di problemi diagnostici mediante l’immunoistochimica. Antigeni organo specifici, antigeni tumore associati, Algoritmi e scelte operative.MED08 C 2 1 0 L Anatomia Patologica Percorsi diagnostici Tumori più comuni ed a più alta incidenza. Iter diagnostico del carcinoma del colon, della mammella, del polmone, della prostata, dell’endometrio, della cervice uterina, del melanoma e dei linfomi.MED08 C 1 0 0 L Anatomia Patologica Digital pathology Principi e applicazioni.MED08 Anatomia Patologica Archiviazione e conservazione del materiale Concetto di archiviazione e catalogazione del materiale. Legislazione sui tempi di conservazione del materiale. Le bio banche. Conservazione di campioni di tessuto congelato. Tecniche di crio conservazione.MED08- CF 2 2 2 L/T Tipo di esame Orale Indicazioni bibliografiche. Cardillo MR – Nozioni di tecniche diagnostiche di Anatomia Patologica – Antonio Delfino Editore, Roma, 2009. Ruco L, Scarpa A – Anatomia Patologica, Le basi. – UTET, Torino,2007. RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY Cardillo MR – Nozioni di tecniche diagnostiche di Anatomia Patologica – Antonio Delfino Editore, Roma, 2009. Ruco L, Scarpa A – Anatomia Patologica, Le basi. – UTET, Torino,2007. TEACHERS AND EXAM BOARD LUCA MASTRACCI Ricevimento: Please contact for appointment by mail (luca.mastracci@unige.it). FEDERICA GRILLO VALERIO GAETANO VELLONE LESSONS LESSONS START III year of course, I semester Class schedule PATHOLOGIC ANATOMY EXAMS EXAM DESCRIPTION The examination is conducted as an oral interview. Thirty triplets of mixed questions covering technical topics of histology, cytology, and general topics of histo- cyto-pathology were previously prepared. Basically, each area of the teaching program was broken down into questions, and then the questions were randomly divided into triplets. Each triplet was ordered by progressive numbering. Each candidate at the time of the examination receives a typed sheet with a triplet of questions on it. The candidate has 15 minutes to read the questions and prepare an answer lineup. The exam is taken separately by at least two teachers each questioning on one question from the prepared triplet. At the end of the questions, the lecturers consult each other and determine the average grade, which the candidate may accept or reject. For the purpose of passing the examination, each oral test with each of the lecturers must achieve at least a passing grade (at least 18/30); should one of the lecturers rate the oral test as insufficient (regardless of the other lecturers' ratings), the examination is failed. ASSESSMENT METHODS The exam verifies the achievement of the expected learning outcomes: ability to apply knowledge through the description of the solution to a problem, and communication skills, on the basis of the scheme that has been added in the program to each topic covered. For each topic, it will be verified the level of knowledge, the type of competence required and the ability necessary to relate to the specific topic. Ultimately, the candidate has to be able to demonstrate the achievement of the strategic purpose in terms of knowing, knowing how to do, knowing how to be.