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CODE 68483
ACADEMIC YEAR 2025/2026
CREDITS
SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR MED/08
LANGUAGE Italian
TEACHING LOCATION
  • GENOVA
SEMESTER 1° Semester
MODULES Questo insegnamento è un modulo di:
TEACHING MATERIALS AULAWEB

AIMS AND CONTENT

LEARNING OUTCOMES

Acquire theoretical knowledge on the processes of formation of neoplasms in the various districts of the human body

AIMS AND LEARNING OUTCOMES

The general educational objective is the in-depth knowledge of the staging of the most common and highest incidence neoplasms in the population. Consequently, diagnostic pathways are developed which, from cytology to diagnostic excisional biopsy up to surgical exeresis, characterize the typology of material that reaches Pathological Anatomy. On this basis, aspects of ancillary techniques are developed, such as immunohistochemistry in the definition of receptor structures, characterization of oncogenes and tumor suppressor genes and biomolecular techniques.
In this context, two aspects are particularly important: intraoperative diagnostics and fine needle aspiration cytology.

TEACHING METHODS

The Pathological Anatomy II program is carried out in n. 30 hours of lessons for a total of 3 creditsThe Biomolecular Techniques in Pathological Anatomy program is carried out in n. 10 hours of lessons for a total of 1 credit
The didactic activity is carried out with the help of slide presentations and videos if necessary. Ample space is given for discussion and questions.

Any Student with documented Specific Learning Disorders (SLD), or with any special needs, shall reach out to the Lecturer(s) and to the dedicated SLD Representative in the Department before class begins, in order to arrange the specific teaching methods and ensure proper achievement of the learning aims and outcomes.

SYLLABUS/CONTENT

ANNO

III

SEMESTRE

I

 

Corso di Laurea in Tecniche di Laboratorio Biomedico

CFU TOTALI

Anatomia Patologica e Tecniche Immunoistochimiche- Tecniche biomolecolari in Anatomia Patologica

6

 

Settori scientifico-disciplinari

CFU

Anatomia Patologica II (Luca Mastracci, Roberto Fiocca, Federica Grillo)

3

Tecniche Immunoistochimiche ( Emanuela Anelli, Giorgia Anselmi)

2

Tecniche biomolecolari in Anatomia Patologica (Valerio Vellone)

1

Coordinatore del Corso Integrato: E. Fulcheri

Ambito culturale

Tema generale

Unità Didattica Elementare

Finalità

Livello Conoscenza

Tipo di Competenza

Abilità

Tipo di Attività Didattica

Anatomia Patologica

Indicazioni all’esame intraoperatorio. Responsabilità e problematiche.

Indicazioni per l’esame urgente intra-operatorio. Casi clinici di applicabilità. Problematiche legate alla responsabilità dei tecnici e del medico. MED08

C

2

2

0

L

Anatomia Patologica

Stadiazione delle neoplasie

Stadiazione di un tumore. Concetto di grading. Stadiazioni speciali per il carcinoma del colon, per il melanoma, per il carcinoma della prostata.

Le metastatizzazione per via linfatica. Il linfonodo sentinella.MED08

C

2

0

0

L

Anatomia Patologica

Grado di differenziazione delle neoplasie.

Il citoscheletro, definizione di filamenti intermedi, microfilamenti e microtubuli. Le modalità di secrezione nelle neoplasie epiteliali. I connettivi e la matrice interstiziale nei processi infiammatori e reattivi e nei tumori. MED08

C

1

0

0

L

Anatomia Patologica

Grado di differenziazione delle neoplasie

Definizione di espressione fenotipica delle neoplasie. Le caratteristiche cellulari delle neoplasie epiteliali e delle neoplasie mesenchimali.MED08

C

2

0

0

L

Anatomia Patologica

Citologia agoaspirativa

Tecnica di ago aspirazione. Tecnica di allestimento del materiale, Colorazioni appropriate. Adeguatezza del campione e criteri per la definizione tecnica di adeguatezza del preparato.MED08

CF

2

2

2

L/T

Anatomia Patologica

Citologia agoaspirativa

Lesioni cistiche e solide. Reazioni tumorali: necrosi, emorragie, infiltrati linfocitari intratumorali.MED08

C

1

0

0

L

Anatomia Patologica

Citologia

Urine e Pap Test.Introduzione allo screening MED08

 

 

 

 

 

Anatomia Patologica

Tecniche di biologia molecolare in Anatomia Patologica

Applicazioni cliniche delle tecniche di biologia molecolare.MED08.

C

1

1

1

L/T

Anatomia Patologica

Biologia molecolare in Anatomia Patologica

I geni regolatori o deregolatori nel processo di oncogenesi. La cancerogenesi e le basi molecolari della progressione neoplastica. Oncogeni e geni oncosoppressori.MED08

C

1

1

1

L/T

Anatomia Patologica

Percorsi diagnostici

Percorsi diagnostici semplici e complessi. La risoluzione di problemi diagnostici mediante l’immunoistochimica. Antigeni organo specifici, antigeni tumore associati, Algoritmi e scelte operative.MED08

C

2

1

0

L

Anatomia Patologica

Percorsi diagnostici

Tumori più comuni ed a più alta incidenza. Iter diagnostico del carcinoma del colon, della mammella, del polmone, della prostata, dell’endometrio, della cervice uterina, del melanoma e dei linfomi.MED08

C

1

0

0

L

Anatomia Patologica

Digital pathology

Principi e applicazioni.MED08

 

 

 

 

 

Anatomia Patologica

Archiviazione e conservazione del materiale

 

Concetto di archiviazione e catalogazione del materiale. Legislazione sui tempi di conservazione del materiale.

Le bio banche. Conservazione di campioni di tessuto congelato. Tecniche di crio conservazione.MED08-

CF

2

2

2

L/T

 

Tipo di esame

Orale

 

Indicazioni bibliografiche.

Cardillo MR – Nozioni di tecniche diagnostiche di Anatomia Patologica – Antonio Delfino Editore, Roma, 2009.

Ruco L, Scarpa A – Anatomia Patologica, Le basi. – UTET, Torino,2007.

RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY

Cardillo MR – Nozioni di tecniche diagnostiche di Anatomia Patologica – Antonio Delfino Editore, Roma, 2009.

Ruco L, Scarpa A – Anatomia Patologica, Le basi. – UTET, Torino,2007.

TEACHERS AND EXAM BOARD

LESSONS

LESSONS START

III year of course, I semester

Class schedule

PATHOLOGIC ANATOMY

EXAMS

EXAM DESCRIPTION

The examination is conducted as an oral interview.

Thirty triplets of mixed questions covering technical topics of histology, cytology, and general topics of histo- cyto-pathology were previously prepared. Basically, each area of the teaching program was broken down into questions, and then the questions were randomly divided into triplets.

Each triplet was ordered by progressive numbering.

Each candidate at the time of the examination receives a typed sheet with a triplet of questions on it.

The candidate has 15 minutes to read the questions and prepare an answer lineup.

The exam is taken separately by at least two teachers each questioning on one question from the prepared triplet.

At the end of the questions, the lecturers consult each other and determine the average grade, which the candidate may accept or reject.

For the purpose of passing the examination, each oral test with each of the lecturers must achieve at least a passing grade (at least 18/30); should one of the lecturers rate the oral test as insufficient (regardless of the other lecturers' ratings), the examination is failed.

ASSESSMENT METHODS

The exam verifies the achievement of the expected learning outcomes: ability to apply knowledge through the description of the solution to a problem, and communication skills, on the basis of the scheme that has been added in the program to each topic covered.
For each topic, it will be verified the level of knowledge, the type of competence required and the ability necessary to relate to the specific topic. Ultimately, the candidate has to be able to demonstrate the achievement of the strategic purpose in terms of knowing, knowing how to do, knowing how to be.