CODE 114068 ACADEMIC YEAR 2025/2026 CREDITS 5 cfu anno 2 SCIENZE DELL'EDUCAZIONE E DELLA FORMAZIONE 10841 (L-19) - GENOVA 6 cfu anno 1 LINGUE E COMUNICAZIONE INTERCULTURALE PER LE ISTITUZIONI E LE IMPRESE 11974 (LM-38 R) - GENOVA SCIENTIFIC DISCIPLINARY SECTOR SPS/08 LANGUAGE Italian TEACHING LOCATION GENOVA SEMESTER 1° Semester PREREQUISITES Propedeuticità in ingresso Per sostenere l'esame di questo insegnamento è necessario aver sostenuto i seguenti esami: EDUCATIONAL SCIENCES 10841 (coorte 2025/2026) GENERAL SOCIOLOGY 66880 2025 EDUCATIONAL SCIENCES 10841 (coorte 2024/2025) GENERAL SOCIOLOGY 66880 2024 EDUCATIONAL SCIENCES 11927 (coorte 2025/2026) GENERAL SOCIOLOGY 66880 2025 MODULES Questo insegnamento è un modulo di: CULTURES AND MIGRATIONS AIMS AND CONTENT LEARNING OUTCOMES The course will develop a critical approach to contemporary migrations and will provide a general knowledge about main literature on the topic AIMS AND LEARNING OUTCOMES - to develop a critical knowledge on contemporary migrations - to analyse relationship between policies and migrations - to realize micro-research experiences and observations on migrations - to explore borders as battlegrounds TEACHING METHODS The course opts for a teaching method focussed on participation, direct experience, knowledge co-production The course will use films and images produced by the Laboratory for Visual Sociology. SYLLABUS/CONTENT The course will develop the following subjects: a) causes and effects of migration; b) migration and labour market; c) gender and migration; e) migration, citizenship and social movements. A specific attention will be devoted to borders, migrations and solidarity's practices. RECOMMENDED READING/BIBLIOGRAPHY For students attending classes: Giliberti L., Queirolo Palmas L. 2024, Boza! Diari dalla frontiera, Eleuthera, Milano. a text to choose among: Giliberti L., 2020, Abitare la frontiera. Lotte neorurali e solidarietà ai migranti sul confine franco-italiano, Verona, Ombre Corte. Anderlini J, Filippi D, Giliberti L. (a cura di), 2022, Borderland Italia. Regime di frontiera e autonomia delle migrazioni nella pandemia, Roma, Derive Approdi. Fravega E., D. Giudici, P. Boccagni, 2023, La lotta per il tempo. Temporalità contestate nell'esperienza dei richiedenti asilo in Italia, Meltemi, MIlano. Altri testi o articoli saranno consigliati durante le lezioni. For students not attending classes: - Ambrosini M., Sociologia delle migrazioni, Il Mulino, Bologna (Ultima edizione) a text to choose among: Giliberti L., Queirolo Palmas L. 2024, Boza. Diari dalla frontiera, Eleuthera, Milano. Giliberti L., 2020, Abitare la frontiera. Lotte neorurali e solidarietà ai migranti sul confine franco-italiano, Verona, Ombre Corte. Queirolo Palmas L, Rahola F, 2020, Underground Europe. Lungo le rotte migranti, Meltemi, Milano. Anderlini J Filippi D, Giliberti L. (a cura di), 2022, Borderland Italia. Regime di frontiera e autonomia delle migrazioni nella pandemia, Roma, Derive Approdi. Fravega E., D. Giudici, P. Boccagni, 2023, La lotta per il tempo. Temporalità contestate nell'esperienza dei richiedenti asilo in Italia, Meltemi, MIlano. Fravega E., L'abitare migrante. Racconti di vita e percorsi abitativi di migranti in Italia, Meltemi, Milano TEACHERS AND EXAM BOARD LUCA GIUSEPPE QUEIROLO PALMAS Ricevimento: At the beginning and end of every class during the course period During the other periods, students have to contact the teacher in order to schedule an appointment. LESSONS LESSONS START first semester Class schedule The timetable for this course is available here: Portale EasyAcademy EXAMS EXAM DESCRIPTION - For students attendings classes: Discussion on a) a text elaborated by students; b) assigned books and articles - oral exam on books and articles for students non attending classes ASSESSMENT METHODS For students attending classes: the course will assess the students ability to articulate sociological knowledge with micro research experience on migrations For all students: the course will assess the students ability to apply sociological knowledge on migration as social phenomenon