At the end of the workshop, you will have to request a certificate from the lecturer, which you will then present to the Other Activities Commission according to the procedures explained on the Other Activities page. Remember that to obtain all the CFUs your absences must not exceed 25% of the total number of hours of the workshop. All the workshop activities activated by the DIRAAS study courses and published on their respective websites (Literature, Modern Literature and Performing Arts, Conservation of Cultural Heritage, History of Art and Enhancement of the Artistic Heritage), are previously recognised for students enrolled in all these study courses, unless otherwise specified. 1st semester a.y. 2025/2026 Laboratorio di promozione e comunicazione dello spettacolo dal vivo 1 CFU Docente: Simone Pacini Inizio: da definire Orario e luogo: da definire Modalità: in presenza. Per iscriversi accedere all'aulaweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 e seguire le indicazioni. Il laboratorio si pone l’obiettivo di dare un’ampia panoramica di cosa significhi oggi “comunicare” per un’impresa di spettacolo dal vivo, focalizzandosi sulle nuove tecnologie ma senza dimenticare la comunicazione “tradizionale”. Verrà data importanza, anche attraverso casi di studio, ad argomenti molto attuali come l’audience engagement e il digital storytelling, fino a trattare la figura dello “spettatore digitale” emersa con forza (e con numerose discussioni) negli ultimi due anni. Al termine di ogni lezione è prevista un’esercitazione pratica sugli argomenti trattati, gli studenti lavoreranno su un proprio progetto di comunicazione per un ipotetico festival/spettacolo/evento. L’andamento delle esercitazioni sarà monitorato sia all’inizio della lezione successiva che a distanza, tramite posta elettronica. Lezione 1Chi fa cosa, target, obiettivi e strumenti oggi Lezione 2 La promozione del pubblico fra territorio e audience engagement Lezione 3I “media tradizionali”, i giornali, la critica, gli influencer Lezione 4Piano di comunicazione: web marketing, social media marketing Lezione 5La galassia dei social (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, TikTok, ClubHouse) Lezione 6Social media storytelling per le performing arts Lezione 7Lo spettatore digitale Simone Pacini si occupa, come consulente free lance, di comunicazione, formazione e organizzazione in ambito teatrale e culturale. Ha tenuto corsi, laboratori e lezioni per Università La Sapienza di Roma, IED Roma, Università DAMS di Bologna, Università Ca’ Foscari di Venezia, Università Statale di Milano, Università Cattolica del Sacro Cuore di Brescia, Università di Bari, Civica Scuola di Teatro Paolo Grassi di Milano e Link University Roma.Dal 2006 al 2008 ha lavorato per le Edizioni Ubulibri. Nel 2004 ha fondato Il Grido, rivista di cinema in seguito diventata portale web ed è attualmente redattore della testata giornalistica teatrale on-line Krapp’s Last Post. Da anni “agitatore del web”, nel 2008 concepisce il brand “fattiditeatro” che si sviluppa trasversalmente imponendosi come forma innovativa di promozione e comunicazione 2.0. Dal 2011 progetta e conduce workshop itineranti su performing arts e comunicazione 2.0, realizzati fino ad adesso in 18 regioni. Come storyteller è stato coinvolto in progetti del Teatro Metastasio/Regione Toscana, Teatro alla Scala/Unicredit, Regione Umbria e Teatro Pubblico Pugliese. Dal 2015 realizza progetti e tiene lezioni e workshop di “social media storytelling” per spettatori e studenti in collaborazione con teatri, festival e compagnie di produzione. Nel 2018 è uscito il suo libro “Il teatro sulla Francigena”.Attualmente collabora con le seguenti realtà: Carte Blanche/Compagnia della Fortezza, Teatro dei Venti, Teatro Akropolis, Urban Experience, Giocolieri e Dintorni/Progetto Quinta Parete, Festival Mirabilia, Festival T* Danse, Rete Teatrale Aretina, Festival Suq, Teatro della Tosse, Anghiari Dance Hub. 1 CFU Docente: Simone Pacini Inizio: da definire Orario e luogo: da definire Modalità: in presenza. Per iscriversi accedere all'aulaweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 e seguire le indicazioni. Il laboratorio si pone l’obiettivo di dare un’ampia panoramica di cosa significhi oggi “comunicare” per un’impresa di spettacolo dal vivo, focalizzandosi sulle nuove tecnologie ma senza dimenticare la comunicazione “tradizionale”. Verrà data importanza, anche attraverso casi di studio, ad argomenti molto attuali come l’audience engagement e il digital storytelling, fino a trattare la figura dello “spettatore digitale” emersa con forza (e con numerose discussioni) negli ultimi due anni. Al termine di ogni lezione è prevista un’esercitazione pratica sugli argomenti trattati, gli studenti lavoreranno su un proprio progetto di comunicazione per un ipotetico festival/spettacolo/evento. L’andamento delle esercitazioni sarà monitorato sia all’inizio della lezione successiva che a distanza, tramite posta elettronica. Lezione 1Chi fa cosa, target, obiettivi e strumenti oggi Lezione 2 La promozione del pubblico fra territorio e audience engagement Lezione 3I “media tradizionali”, i giornali, la critica, gli influencer Lezione 4Piano di comunicazione: web marketing, social media marketing Lezione 5La galassia dei social (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, TikTok, ClubHouse) Lezione 6Social media storytelling per le performing arts Lezione 7Lo spettatore digitale Simone Pacini si occupa, come consulente free lance, di comunicazione, formazione e organizzazione in ambito teatrale e culturale. Ha tenuto corsi, laboratori e lezioni per Università La Sapienza di Roma, IED Roma, Università DAMS di Bologna, Università Ca’ Foscari di Venezia, Università Statale di Milano, Università Cattolica del Sacro Cuore di Brescia, Università di Bari, Civica Scuola di Teatro Paolo Grassi di Milano e Link University Roma.Dal 2006 al 2008 ha lavorato per le Edizioni Ubulibri. Nel 2004 ha fondato Il Grido, rivista di cinema in seguito diventata portale web ed è attualmente redattore della testata giornalistica teatrale on-line Krapp’s Last Post. Da anni “agitatore del web”, nel 2008 concepisce il brand “fattiditeatro” che si sviluppa trasversalmente imponendosi come forma innovativa di promozione e comunicazione 2.0. Dal 2011 progetta e conduce workshop itineranti su performing arts e comunicazione 2.0, realizzati fino ad adesso in 18 regioni. Come storyteller è stato coinvolto in progetti del Teatro Metastasio/Regione Toscana, Teatro alla Scala/Unicredit, Regione Umbria e Teatro Pubblico Pugliese. Dal 2015 realizza progetti e tiene lezioni e workshop di “social media storytelling” per spettatori e studenti in collaborazione con teatri, festival e compagnie di produzione. Nel 2018 è uscito il suo libro “Il teatro sulla Francigena”.Attualmente collabora con le seguenti realtà: Carte Blanche/Compagnia della Fortezza, Teatro dei Venti, Teatro Akropolis, Urban Experience, Giocolieri e Dintorni/Progetto Quinta Parete, Festival Mirabilia, Festival T* Danse, Rete Teatrale Aretina, Festival Suq, Teatro della Tosse, Anghiari Dance Hub. Laboratorio di analisi dello spettacolo teatrale 1 CFU Docente: Federica Scaglione Inizio: da definire Orario e luogo: da definire Modalità: in presenza. Per iscriversi accedere all'aulaweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 e seguire le indicazioni. Sarà considerato criterio preferenziale l’avere già sostenuto l’esame di Storia del Teatro e dello Spettacolo. L’obiettivo principale è fornire agli studenti gli strumenti per l’analisi del testo drammatico e per la lettura critica dello spettacolo teatrale. Al termine del laboratorio gli studenti avranno acquisito – oltre alla conoscenza dettagliata di un testo drammatico, della sua vicenda critica e fortuna scenica – una buona confidenza con i linguaggi e i meccanismi produttivi dello spettacolo di prosa e avranno maggiore familiarità con le professionalità che cooperano alla sua creazione. 1 CFU Docente: Federica Scaglione Inizio: da definire Orario e luogo: da definire Modalità: in presenza. Per iscriversi accedere all'aulaweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 e seguire le indicazioni. Sarà considerato criterio preferenziale l’avere già sostenuto l’esame di Storia del Teatro e dello Spettacolo. L’obiettivo principale è fornire agli studenti gli strumenti per l’analisi del testo drammatico e per la lettura critica dello spettacolo teatrale. Al termine del laboratorio gli studenti avranno acquisito – oltre alla conoscenza dettagliata di un testo drammatico, della sua vicenda critica e fortuna scenica – una buona confidenza con i linguaggi e i meccanismi produttivi dello spettacolo di prosa e avranno maggiore familiarità con le professionalità che cooperano alla sua creazione. I festival cinematografici e le sfide dell’era digitale 1 CFU (25 ore tra lezioni frontali ed esercitazioni) Docente: Alice Arecco Inizio: da definire Orario e luogo: da definire Modalità: in presenza. Per iscriversi accedere all'aulaweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 e seguire le indicazioni. Nel corso del Laboratorio sarà ripercorsa la storia dei maggiori festival cinematografici italiani ed internazionali, sarà illustrato il cambiamento del ruolo dei festival nel corso degli anni, il panorama attuale e la crescita dei festival di settore. I festival saranno analizzati come luogo di scoperta di talenti, dibattito critico, promozione di un nuovo cinema e di un patrimonio da non dimenticare, e come occasione di professionalizzazione e di tirocini formativi. Ma anche, nell’era digitale che stiamo vivendo, come luogo di formazione di nuovi pubblici e di aperture di nuove frontiere, in termini di produzione, promozione e diffusione di cinema di qualità. 1 CFU (25 ore tra lezioni frontali ed esercitazioni) Docente: Alice Arecco Inizio: da definire Orario e luogo: da definire Modalità: in presenza. Per iscriversi accedere all'aulaweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 e seguire le indicazioni. Nel corso del Laboratorio sarà ripercorsa la storia dei maggiori festival cinematografici italiani ed internazionali, sarà illustrato il cambiamento del ruolo dei festival nel corso degli anni, il panorama attuale e la crescita dei festival di settore. I festival saranno analizzati come luogo di scoperta di talenti, dibattito critico, promozione di un nuovo cinema e di un patrimonio da non dimenticare, e come occasione di professionalizzazione e di tirocini formativi. Ma anche, nell’era digitale che stiamo vivendo, come luogo di formazione di nuovi pubblici e di aperture di nuove frontiere, in termini di produzione, promozione e diffusione di cinema di qualità. Linguaggi, figure professionali e meccanismi produttivi della canzone 1 CFU Docente: Massimo Manfredi Inizio: da definire Orario e luogo: da definire Modalità: in presenza. Per iscriversi accedere all'aulaweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 e seguire le indicazioni. 1 CFU Docente: Massimo Manfredi Inizio: da definire Orario e luogo: da definire Modalità: in presenza. Per iscriversi accedere all'aulaweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 e seguire le indicazioni. "I ferri del mestiere". Laboratorio di filologia italiana 1 CFU Docente: Alessio Decaria Inizio: da definire Orario e luogo: da definire Modalità: in presenza. Per iscriversi accedere all'aulaweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 e seguire le indicazioni. Attraverso una metodologia didattica di tipo laboratoriale gli studenti impareranno a svolgere concretamente il lavoro filologico, insistendo in particolare sull’applicazione del metodo genealogico ai testi italiani. Il laboratorio, che avrà una durata complessiva di 20 ore, alternerà la spiegazione dei principi fondamentali della critica del testo all’attività “sperimentale”: per ogni fase del lavoro filologico sul testo, a una sezione guidata dal docente ne corrisponderà una di lavoro laboratoriale individuale o collettivo, che permetterà ai partecipanti di cimentarsi in tutte le operazioni caratteristiche della critica testuale, dalla trascrizione dei testimoni alla loro classificazione, fino alla costituzione del testo e dell’apparato critico. 1 CFU Docente: Alessio Decaria Inizio: da definire Orario e luogo: da definire Modalità: in presenza. Per iscriversi accedere all'aulaweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 e seguire le indicazioni. Attraverso una metodologia didattica di tipo laboratoriale gli studenti impareranno a svolgere concretamente il lavoro filologico, insistendo in particolare sull’applicazione del metodo genealogico ai testi italiani. Il laboratorio, che avrà una durata complessiva di 20 ore, alternerà la spiegazione dei principi fondamentali della critica del testo all’attività “sperimentale”: per ogni fase del lavoro filologico sul testo, a una sezione guidata dal docente ne corrisponderà una di lavoro laboratoriale individuale o collettivo, che permetterà ai partecipanti di cimentarsi in tutte le operazioni caratteristiche della critica testuale, dalla trascrizione dei testimoni alla loro classificazione, fino alla costituzione del testo e dell’apparato critico.
2nd semester a.y. 2025/2026 Bachelor of Arts and master of arts degree in modern literature and performing arts Anna Solaro social theater workshop In collaboration with Teatro dell'Ortica and Fondazione Auxilium 2 CFU Lecturer: Start: to be defined Where:meetings will be held at the Casa della Giovine (Piazza Santa Sabina). Methods: in presence. The workshop has a limited number of participants (maximum 10 students). To register go to the web classroom https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the instructions. The Social Theatre workshop involves users of the Auxilium Foundation-Cooperative il Melograno and students. It intends to offer students a first experience of social and community theatre techniques and provides a practical course based on body expression, storytelling, the autobiography of the subjects, and taking on the themes of oppression and violence. The workshop is aimed at the creation of a non-predetermined dramaturgy. In collaboration with Teatro dell'Ortica and Fondazione Auxilium 2 CFU Lecturer: Start: to be defined Where:meetings will be held at the Casa della Giovine (Piazza Santa Sabina). Methods: in presence. The workshop has a limited number of participants (maximum 10 students). To register go to the web classroom https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the instructions. The Social Theatre workshop involves users of the Auxilium Foundation-Cooperative il Melograno and students. It intends to offer students a first experience of social and community theatre techniques and provides a practical course based on body expression, storytelling, the autobiography of the subjects, and taking on the themes of oppression and violence. The workshop is aimed at the creation of a non-predetermined dramaturgy. Stage construction workshop 1 CFU Lecturer: Rajeev Badhan Start: to be determined Mode: in attendance. To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. The workshop aims to provide students with an immersive experience in the theoretical knowledge and practical skills fundamental to the structural elements of theatre design and performance, providing key tools for the exploration of innovative and traditional stage construction techniques. 1 CFU Lecturer: Rajeev Badhan Start: to be determined Mode: in attendance. To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. The workshop aims to provide students with an immersive experience in the theoretical knowledge and practical skills fundamental to the structural elements of theatre design and performance, providing key tools for the exploration of innovative and traditional stage construction techniques. Film criticism workshop 1 CFU Lecturer: Pier Maria Bocchi Start: to be defined Time and place: to be defined Mode: in person. The course is open to a maximum of 25 students. To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. The workshop aims to provide students with the necessary and indispensable tools for the correct formulation and communication of critical thinking. During the lectures, critical writing practices will be identified and analysed with particular reference to the forms of film criticism. Students will be offered exercises in the writing, analysis and production of texts that differ in context, function and style (newspapers/magazines/dictionary/online). Finally, special attention will be paid to the review, the queen form of criticism. Part of the workshop will be devoted to the creation of a film review in agreement with CircuitoCinema di Genova. 1 CFU Lecturer: Pier Maria Bocchi Start: to be defined Time and place: to be defined Mode: in person. The course is open to a maximum of 25 students. To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. The workshop aims to provide students with the necessary and indispensable tools for the correct formulation and communication of critical thinking. During the lectures, critical writing practices will be identified and analysed with particular reference to the forms of film criticism. Students will be offered exercises in the writing, analysis and production of texts that differ in context, function and style (newspapers/magazines/dictionary/online). Finally, special attention will be paid to the review, the queen form of criticism. Part of the workshop will be devoted to the creation of a film review in agreement with CircuitoCinema di Genova. Reading and production of the opera performance In collaboration with the Teatro Carlo Felice 1 CFU Lecturer: Luca Rossetto Casel Start: to be defined Time and place: to be defined Manner: in attendance. To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. . The workshop focuses on the presentation of a number of titles from the operatic repertoire, analysed and compared in relation to the linguistic and dramaturgical characteristics respectively adopted. Through the musical reading of the chosen title, the workshop aims to constitute an introduction to opera theatre and to develop active and conscious listening. In collaboration with the Teatro Carlo Felice 1 CFU Lecturer: Luca Rossetto Casel Start: to be defined Time and place: to be defined Manner: in attendance. To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. . The workshop focuses on the presentation of a number of titles from the operatic repertoire, analysed and compared in relation to the linguistic and dramaturgical characteristics respectively adopted. Through the musical reading of the chosen title, the workshop aims to constitute an introduction to opera theatre and to develop active and conscious listening. "Hearing the images, seeing the sounds: a journey between poetry for music, sounds and moving images." 1 CFU Lecturer: Francesco Leprino Contact: gransole@gransole.net Start: to be defined Time and place: to be determined Mode:in person. To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. The aim of the workshop is to focus on the relationship between expressions that refer to concrete reality (the word and the image in audiovisual contexts) and the ineffable sound of music. Instruments of the workshop will be musical, filmic and video-art quotations, through which to focus on the effects and affects that these linguistic intersections provoke on perception, reconstructing in a critical manner, through the students' feedback, the creative processes and underlying communicative mechanisms. 1 CFU Lecturer: Francesco Leprino Contact: gransole@gransole.net Start: to be defined Time and place: to be determined Mode:in person. To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. The aim of the workshop is to focus on the relationship between expressions that refer to concrete reality (the word and the image in audiovisual contexts) and the ineffable sound of music. Instruments of the workshop will be musical, filmic and video-art quotations, through which to focus on the effects and affects that these linguistic intersections provoke on perception, reconstructing in a critical manner, through the students' feedback, the creative processes and underlying communicative mechanisms. Genoa of the world. Visual and audiovisual production workshop 1 CFU Lecturer: Alberto Baschiera Start: to be determined Time and place: to be determined Mode: in presence To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. The workshop is part of the extensive project Di Genova in Genova. Percorsi d'autore in città (formerly Genova infinita. Percorsi d'autore in città), promoted by the University of Genoa together with the Municipality of Genoa, and constitutes a stage of a broader educational and practical pathway that will see students directly involved in the realisation of various cultural itineraries (literary, cinematographic, musical) dedicated to the city of Genoa. The workshop is part of the broader project Di Genova in Genova. This course focuses on the preparation of audiovisual and multimedia contents for the literary itinerary Genova del mondo, dedicated to the literary accounts of foreign authors on the city of Genoa, training participants also on the methodological and operational level. The face-to-face meetings will be used to discuss the issues tackled in the field, providing an opportunity for debate, problem solving exercises and cooperative work applied to a concrete case. This will be followed by a production phase of some visual and audiovisual contents realised in collaboration with the e-learning services office of the University of Genoa.. 1 CFU Lecturer: Alberto Baschiera Start: to be determined Time and place: to be determined Mode: in presence To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. The workshop is part of the extensive project Di Genova in Genova. Percorsi d'autore in città (formerly Genova infinita. Percorsi d'autore in città), promoted by the University of Genoa together with the Municipality of Genoa, and constitutes a stage of a broader educational and practical pathway that will see students directly involved in the realisation of various cultural itineraries (literary, cinematographic, musical) dedicated to the city of Genoa. The workshop is part of the broader project Di Genova in Genova. This course focuses on the preparation of audiovisual and multimedia contents for the literary itinerary Genova del mondo, dedicated to the literary accounts of foreign authors on the city of Genoa, training participants also on the methodological and operational level. The face-to-face meetings will be used to discuss the issues tackled in the field, providing an opportunity for debate, problem solving exercises and cooperative work applied to a concrete case. This will be followed by a production phase of some visual and audiovisual contents realised in collaboration with the e-learning services office of the University of Genoa.. Genoa of literature 2 CFUs Lecturers: Veronica Pesce and Alessandro Ferraro, with the support of Eleonora Anselmo Start: to be defined Time and place: to be defined Mode: in presence To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. The workshop is part of the extensive project Di Genova in Genova. Percorsi d'autore in città (formerly Genova infinita. Percorsi d'autore in città), promoted by the University of Genoa together with the Municipality of Genoa, and constitutes a stage of a broader educational and practical pathway that will see students directly involved in the realisation of different cultural itineraries (literary, cinematographic, musical) dedicated to the city of Genoa. The workshop is part of the broader project Di Genova in Genova. This course focuses on the preparation of the contents (textual and iconographic) for the itinerary of literary Genoa, from Dante to the present, training participants also on the methodological and operational level. The face-to-face meetings will be used to discuss the issues addressed in the field, providing an opportunity for debate, problem solving exercises and cooperative work applied to a concrete case. 2 CFUs Lecturers: Veronica Pesce and Alessandro Ferraro, with the support of Eleonora Anselmo Start: to be defined Time and place: to be defined Mode: in presence To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. The workshop is part of the extensive project Di Genova in Genova. Percorsi d'autore in città (formerly Genova infinita. Percorsi d'autore in città), promoted by the University of Genoa together with the Municipality of Genoa, and constitutes a stage of a broader educational and practical pathway that will see students directly involved in the realisation of different cultural itineraries (literary, cinematographic, musical) dedicated to the city of Genoa. The workshop is part of the broader project Di Genova in Genova. This course focuses on the preparation of the contents (textual and iconographic) for the itinerary of literary Genoa, from Dante to the present, training participants also on the methodological and operational level. The face-to-face meetings will be used to discuss the issues addressed in the field, providing an opportunity for debate, problem solving exercises and cooperative work applied to a concrete case. Instructional design workshop 1 CFU Lecturers: Veronica Pesce and Alessandro Ferraro (the lab is run in collaboration with DISFOR lecturers) Start: to be defined Time and place: to be defined Mode: in presence To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. The workshop is part of the extensive project Di Genova in Genova. Percorsi d'autore in città (formerly Genova infinita. Percorsi d'autore in città), promoted by the University of Genoa together with the Municipality of Genoa, and constitutes a stage of a broader educational and practical pathway that will see students directly involved in the realisation of different cultural itineraries (literary, cinematographic, musical) dedicated to the city of Genoa. The workshop is part of the broader project Di Genova in Genova. This course focuses on the elaboration of didactic proposals intended for I and II grade secondary schools for two of the planned itineraries (Genoa of the singer-songwriter and Genoa of the world), training the participants also on the methodological and operational level. The face-to-face meetings will be used to discuss the issues tackled in the field, providing an opportunity for debate, problem solving exercises and cooperative work applied to a concrete case. This will be followed by a phase of planning and drafting proposals, carried out in collaboration with the Regional School Office (USR). 1 CFU Lecturers: Veronica Pesce and Alessandro Ferraro (the lab is run in collaboration with DISFOR lecturers) Start: to be defined Time and place: to be defined Mode: in presence To register go to the classroomweb https://2025.aulaweb.unige.it/course/view.php?id=6467 and follow the directions. The workshop is part of the extensive project Di Genova in Genova. Percorsi d'autore in città (formerly Genova infinita. Percorsi d'autore in città), promoted by the University of Genoa together with the Municipality of Genoa, and constitutes a stage of a broader educational and practical pathway that will see students directly involved in the realisation of different cultural itineraries (literary, cinematographic, musical) dedicated to the city of Genoa. The workshop is part of the broader project Di Genova in Genova. This course focuses on the elaboration of didactic proposals intended for I and II grade secondary schools for two of the planned itineraries (Genoa of the singer-songwriter and Genoa of the world), training the participants also on the methodological and operational level. The face-to-face meetings will be used to discuss the issues tackled in the field, providing an opportunity for debate, problem solving exercises and cooperative work applied to a concrete case. This will be followed by a phase of planning and drafting proposals, carried out in collaboration with the Regional School Office (USR).