Skip to main content

Incoming Erasmus+ study and traineeship

Cosa è

Il programma Erasmus+ offre agli studenti stranieri la possibilità di studiare a UniGe.
Ogni anno UniGe accoglie più di 500 studenti Erasmus+ provenienti da oltre 350 università partner.

In questa pagina puoi trovare tutte le informazioni utili sulla procedura di iscrizione al Programma Erasmus + e circa vivere e studiare all' Università di Genova.

Durata del programma

Il periodo di permanenza varia a seconda del corso di studi frequentato presso la propria università e di quello che si sceglie di frequentare durante il soggiorno a Genova.

Il soggiorno va da un minimo di 2 mesi a un massimo di 12 mesi.

Criteri di ammissione

Se vuoi studiare in UniGe come studente Erasmus devi prima essere nominato dalla tua università di provenienza, che deve avere un accordo interistituzionale Erasmus+ valido con UniGe.

Per essere uno studente di scambio Erasmus+, è necessario soddisfare tutti i requisiti.

Se il numero di studenti che fanno domanda per un posto supera il numero di posti disponibili, le domande saranno esaminate e accettate in ordine cronologico.

N.B. Se nel modulo di iscrizione non trovate la vostra area di studio, contattate la vostra Università.

Conoscenze linguistiche consigliate

Il vostro istituto di provenienza, previo accordo con UniGe, è responsabile di fornirvi il supporto per le competenze linguistiche raccomandate prima della vostra partenza per Genova:

Tutte le aree disciplinari ITALIANO - B1, INGLESE - B1

Medicina ITALIANO - B1

Economia ITALIANO - B1, INGLESE - B1 (studenti del 1° ciclo) - B2 (studenti del 2° ciclo)

Architettura ITALIANO - A2 (obbligatorio), INGLESE - B2

Sei un cittadino extracomunitario?

Se sei cittadini extracomunitari, prima di venire in Italia per l'Erasmus+ in UniGe, consulta il sito del Ministero degli Affari Esteri italiano alla pagina dedicata ai servizi consolari o il Consolato italiano, per sapere se hai bisogno di un visto per entrare in Italia.

Tieni presente che se sei possesso dei requisiti per il visto, ma non ottiene il visto per studenti, non puoi immatricolarti.

Se hai bisogno di un visto, UniGe può emettere una Lettera di invito, contenente i dati relativi al periodo Erasmus+.

N.B. Prima di richiedere la lettera d'invito, assicurati che il tuo modulo di candidatura sia arrivato al nostro Ufficio Mobilità Internazionale (dovresti aver ricevuto un messaggio di conferma).

Per poter emettere la Lettera d'invito, abbiamo bisogno di ricevere solo via e-mail i seguenti documenti:

  • Richiesta di rilascio debitamente firmata dal richiedente, contenente l'indirizzo completo dell'Ambasciata o del Consolato italiano presso cui hai richiesto il visto.
  • Copia di un passaporto valido

La lettera di invito sarà emessa non prima di 15 giorni dal ricevimento dei documenti sopra elencati.

Si ricorda che la lettera di invito sarà emessa solo se:

  • i documenti sopra citati sono stati inviati nel modo richiesto
  • i documenti richiesti sono completi
  • il passaporto è valido

UniGe comunicherà ogni modifica richiesta da te o dalla tua istituzione di provenienza all'Ambasciata italiana presso la quale hai richiesto il visto.

La tua istituzione di provenienza e UniGe forniranno assistenza, quando necessario, per assicurare i visti ai partecipanti in arrivo dalla vostra istituzione di provenienza, secondo i requisiti della Carta Erasmus per l'istruzione superiore.

Informazioni e assistenza possono essere fornite dal Settore Mobilità Internazionale.

Continua a leggere

Assicurazione

La tua istituzione di provenienza e UniGe ti assisteranno nell'ottenimento di un'assicurazione, secondo i requisiti della Carta Erasmus per l'istruzione superiore.
UniGe ti informerà dei casi in cui la copertura assicurativa non è prevista automaticamente.

Informazioni e assistenza possono essere fornite da UNIPOL-SAI, div. La Fondiaria (assicurazione di responsabilità civile n. 151189675, scadenza 30/06/2020)

Da dove vieni?

Porta con te la tessera del Servizio Sanitario Europeo rilasciata nel tuo Paese di residenza.

Se hai bisogno di effettuare visite mediche, puoi rivolgerti gratuitamente a qualsiasi medico di base (l'elenco dei medici di base è disponibile su richiesta presso il Settore mobilità internazionale).

Il medico di base può prescrivere farmaci o esami specifici.

A Genova, le visite specifiche devono essere prenotate telefonando a:

CUP (Ufficio centrale prenotazioni)

tel. 800 098 543 (solo da telefono fisso)
tel. 010 538 3400 (anche da cellulari)
dalle 8.00 alle 18.00
 
tel. 800098543 (numero gratuito da rete fissa e mobile)
dalle 8.00 alle 18.00 nei giorni feriali, escluso il sabato
N.B. Non è necessario rivolgersi al Servizio Sanitario Nazionale (SSN).

La domanda va presentata al Servizio Sanitario Nazionale.

Per presentare la domanda è necessario versare € 149,77 tramite bollettino postale (C/C n° 606160) intestato ad Amministrazione P.T. Regione Liguria indicando nella causale "Assicurazione volontaria SSN anno..... (Assicurazione sanitaria volontaria anno...)". Ad esempio: Assicurazione volontaria SSN anno 2020.

N.B. Il pagamento è valido per 1 anno solare. Questa assicurazione garantisce una copertura totale e permette di scegliere il proprio medico di base.

In alternativa, è possibile sottoscrivere una polizza sanitaria privata con WAI Italia: è necessario registrarsi su Welcome Association Italy e poi pagare 120 euro per un anno o 71 euro per sei mesi, tramite bollettino postale.

La suddetta polizza assicurativa è idonea a richiedere il rilascio o il rinnovo del permesso di soggiorno.

Se la polizza assicurativa è richiesta per l'ottenimento del visto, si è obbligati a sottoscriverla all'estero.

Una volta a Genova, in caso di emergenza ci si può rivolgere ai Pronto Soccorso dell'Ospedale S. Martino e dell'Ospedale Galliera oppure chiamare il numero di emergenza 112.

Quando arrivi

Registrarti presso l'Ufficio Mobilità Internazionale

Questo è il primo ufficio da visitare (non dimenticare di portare con te un documento d'identità valido).

Qui potrai:

  • registrarti e immatricolarti
  • ricevere il numero di matricola e i documenti necessari
  • riceverete il badge necessario per accedere ai laboratori, alle biblioteche e alle mense studentesche.

Dopo l'immatricolazione potrai accedere a tutte le strutture e i servizi a cui hai diritto come studente UniGe.

Qui riceverai anche tutte le informazioni utili sul professore responsabile del tuo scambio Erasmus in UniGe. Se necessario, chiedi i suoi orari di consulenza e altri contatti direttamente all'Ufficio Erasmus del Dipartimento UniGe a cui sei diretto.

Recati all'ufficio studenti stranieri (SASS)

Questo ufficio può aiutarti a:

  • trovare la sistemazione migliore per le tue esigenze
  • richiedere il codice fiscale
  • richiedere il permesso di soggiorno (solo per i cittadini extracomunitari)

Contatta il professore responsabile dello scambio

Contatta il professore responsabile dello scambio, indicato nella sezione Dati sul soggiorno Erasmus+ del modulo di domanda.

Ti supporterà nelle questioni riguardanti il tuo piano di studio/tirocinio (learning agreement) e le unità di corso.

Contatta l'Ufficio Internazionale del Dipartimento UniGe a cui sei diretto: ti fornirà tutte le informazioni utili sulla nostra organizzazione, sul calendario accademico e sulle unità di corso.

Le tue credenziali UniGePASS

Una volta iscritti a UniGe dall'Ufficio Mobilità Internazionale, vi verrà assegnato un account UniGePASS per accedere a tutti i servizi online, quali:

  • accesso internet wifi
  • webmail dello studente
  • e-learning e aulaweb
  • uso dei computer dell'università
  • servizi di biblioteca
  • ecc.

Mense

ALISEO offre servizi generali per gli studenti, come il servizio pasti e l'alloggio.

Le mense sono uno dei principali servizi offerti agli studenti; anche gli studenti Erasmus possono accedere a questo servizio, previa autorizzazione.

L'elenco completo delle mense disponibili per gli studenti e i prezzi dei pasti possono essere consultati alla pagina web di ALISEO.

Alloggi

UniGe supporta gli studenti internazionali nella ricerca di un alloggio, ma non garantisce né riserva alcun tipo di alloggio.
Tuttavia, UniGe mette a disposizione una bacheca di alloggi dove è possibile trovare un appartamento o una stanza.

Se siete interessati alle residenze universitarie, contattate l'ALISEO (Agenzia Regionale per gli Studenti e il Tutorato), l'ente che si occupa di questo tipo di alloggi.

Bed & Breakfast, residence e alloggi religiosi possono essere soluzioni alternative, soprattutto per soggiorni brevi. Un elenco di questi tipi di alloggio è disponibile presso l'ufficio Welcome office.

Attività per studenti - incoming

GEG

Il GEG (Gruppo Erasmus Genova) è un'organizzazione studentesca senza scopo di lucro, parte dell'Erasmus Student Network (ESN). Il suo obiettivo è promuovere la mobilità degli studenti nell'ambito di progetti di scambio universitario, secondo il principio "studenti che aiutano studenti".

Il GEG è gestito da volontari e organizza molte attività per aiutare gli studenti stranieri a sentirsi benvenuti a Genova. GEG organizza anche un servizio di pick-up su richiesta.

Contatto GEG
Albergo dei poveri
Piazzale E. Brignole, 2
genova@esn.it

CUS

Se ti interessa lo sport, puoi contattare il CUS (Centro Universitario Sportivo).

Corsi di lingua italiana

Molti corsi e materie sono tenuti in inglese.
Se i corsi e le materie previste dal vostro Learning agreement sono tenuti in italiano, non è necessario presentare un certificato di lingua, ma UniGe offre corsi di lingua italiana.

UniGe organizza, con il contributo dell'UE, corsi di lingua italiana per studenti stranieri, completamente gratuiti.

Se si desidera seguire il corso è necessario compilare l'apposita sezione del Modulo di iscrizione.

I corsi sono suddivisi in livelli, da A1 (livello base) a C2 (padronanza), secondo i criteri stabiliti dal Quadro comune europeo di riferimento per le lingue moderne del Consiglio d'Europa. È necessario sostenere un test d'ingresso.

Per ulteriori informazioni contattare il Settore Sviluppo Competenze Linguistiche (ex CLAT).

Prolunga il tuo Erasmus +

Se si desidera prolungare la durata del soggiorno Erasmus, è necessaria l'autorizzazione sia dell'Istituto di provenienza sia del docente responsabile dello scambio in UniGe.

La richiesta di proroga deve pervenire all'Ufficio Mobilità Internazionale almeno 15 giorni prima della fine del periodo Erasmus registrato. Dopo aver ricevuto entrambe le autorizzazioni, l'Ufficio Mobilità Internazionale emetterà una conferma di accettazione.

N.B. Si ricorda che il periodo Erasmus non può superare i 12 mesi.

Learning agreement e modifiche

Devi compilare il tuoo Learning Agreement e le sue modifiche in accordo con la tua istituzione di provenienza e con il professore responsabile dello scambio presso UniGe (seguendo le regole del tuo Dipartimento UniGe).

Se il documento necessita dell'approvazione del Coordinatore Istituzionale Erasmus, dovrai recarti presso l'Ufficio Mobilità Internazionale dopo aver ottenuto la firma del professore responsabile dello scambio.

Contatti

What is it

The Erasmus+ programme offers foreign students the chance to study in UniGe.

Every year UniGe welcomes more than 400 Erasmus+ students coming fom over 350 partner universities.

In this page you can find the registration procedures, useful information on application, study, arrival and life in Genoa.

How long

The period of stay varies according to the course of studies you attend at your university and to the one you choose to attend during your stay in Genoa.

The stay ranges from a minimum of 2 months to a maximum of 12 months.

Admission criteria

If you want to study in UniGe as an Erasmus student you should be nominated by your home university first.
If the number of students applying for a place exceeds the number of places available, applications will be processed and accepted in chronological order.

To be an Erasmus+ exchange student, you must meet all the following requirements. Once these steps are completed, you may proceed with the application form.

You can participate if there is a valid Erasmus+ Interinstitutional agreement between your home Institution and UniGe for a.y. 2021/22.

N.B. If in the application form you do not find your study area, please contact your University.

Recommended language skills 

If you want to choose Units from the Master’s Degree in Architectural Composition you must meet the following requirements:

  • Language skills: English B2 CEFR - certificate
  • Portfolio max 6 A4 size (5 MB)

Are you a non-EU citizen?

If you are a non-EU citizen, before coming to Italy for Erasmus+ in UniGe, please consult the web site of the Italian Ministry of Foreign Affairs at the page dedicated to Consular services or the Italian Consulate, to find out whether you need a visa to enter Italy.

Please consider that if you do meet the visa requirements and you do not get the student visa, you won’t be enrolled.

If you need a visa, UniGe can issue an Invitation Letter, containing data about the Erasmus+ period.

N.B. Before asking for the invitation letter, be sure that your Application form has reached our International Mobility Office (you should have received a confirmation message).

In order to issue the Invitation Letter, we need to receive only by email the following documents:

  1. Student’s request of issue duly signed by the applicant, containing the complete address of the Italian Embassy or Consulate where the student applied for the visa.
  2. Copy of a valid passport

The invitation letter will be issued not earlier than 15 days from the receipt of the documents listed above.

Please, remember, the invitation letter will be issued only if:

  • the above mentioned documents are sent in the requested way
  • the requested documents are complete
  • the passport is valid

UniGe will communicate every change requested by you or your home institution to the Italian Embassy where you applied for the visa.

Your home institution and UniGe will provide assistance, when required, in securing visas for incoming participants from your home institution, according to the requirements of the Erasmus Charter for Higher Education.

Information and assistance can be provided by our Settore Mobilità Internazionale (International Mobility Office).

 

 

 

Keep reading!

Insurance

Your home institution and UniGe will provide assistance in obtaining insurance for you, according to the requirements of the Erasmus Charter for Higher Education. UniGe will inform you of cases in which insurance coverage is not automatically provided.


Information and assistance can be provided by UNIPOL-SAI, div. La Fondiaria (Liability insurance n. 151189675, exp. 30/06/2020).

Where are you from?

Bring along the European Health Service card issued in your country of residence.

If you need to undertake medical examinations, you can address any general practitioner free of charge (a list of general practitioners is available upon request at the Settore mobilità internazionale).

The General practitioner can prescribe medicines or specific examinations.

In Genoa, specific examinations must be booked through a phone call to:

CUP (Central reservations office)

  • tel. 800 098 543 (only from house phones)
    tel. 010 538 3400 (also from mobile phones)
    from 8 am to 6 pm
     
  • tel. 800098543 (free number from fixed-line and mobile)
    from 8 am to 6 pm during weekdays, except Saturday

N.B. You do not need to apply to the italian National Health Service (SSN)

You must apply to the italian National Health Service.

In order to submit your application, you have to pay € 149,77 through a postal payment slip (C/C n° 606160) in the name of Amministrazione P.T. Regione Liguria indicating “Assicurazione volontaria SSN anno.....(Voluntary Health Insurance year...) in the reason for payment. For example: Assicurazione volontaria SSN anno 2020.

N.B. The payment is valid for 1 calendar year. This insurance guarantees total cover and entitles you to choose your own general practitioner.

Alternatively, you can subscribe a private health insurance policy with WAI Italy: you have to register on Welcome Association Italy and then pay € 120 for one year or € 71 for six months, through a postal payment slip.

Once you paid, you have to send copy of the postal payment slip to the following e-mail address: info@waitaly.net.
Later on, you can find copy of your health insurance policy on-line in your personal area on WAI Italy web site.

The abovementioned insurance policy is suitable to apply for the residence permit issue or renewal.

If an insurance policy is required in order to obtain a visa, you are obliged to subscribe to it abroad.

Once in Genoa, in case of emergency you can contact the emergency rooms of S. Martino hospital and Galliera hospitals or call the emergency number 112.

How to apply

How to fill in the online application form

 

Please do not use smartphones or tablets to fill the Application form, since it may cause errors. If technical problems occur during the Online procedure, please mail to help.applicationform@unige.it.

Checklist of what to do:

  1. Fill in the form completely and carefully
  2. Indicate all your names and surnames (as they are printed in your identity documents).
    When you enter names and addresses , please use the English or Italian alphabet and do not use special characters. If names or addresses contain special characters, please use the following characters in place of them:
     
    • a instead of °á,â,ã,ä,å,ă,ą
    • e instead of è,é,ê,ë,ę,ě
    • i instead of ì,í,î,ï,ĩ,ī,ĭ
    • o instead of ò,ó,ô,õ,ō,ŏ,ő,ǿ
    • u instead of ù,ú,û,ũ,ū,ŭ,ů
    • c instead of ç,ĉ,ċ,č
    • n instead of ñ,ň,ń
    • l instead of ł
    • oe instead of ö
    • ss instead of ß
    • ue instead of ü
       
  3. If in the list included in the Application form, you don’t find the name of your place of birth, select the option "Others, as indicated in the copy of my identity documents" and send the copy of a valid identity document (Passport or identity card), attached to the complete Application Form.

  4. Check the correctness of the e-mail address you indicate in your Application Form, since all official communications will be sent to you by e-mail.

At the end of data entry, two options are available:

  1. Data Confirmation
    if you select this option, you create the definitive version of your Application Form and your data are registered in the Erasmus + Incoming database of UniGe. No more changes can be done through the Online procedure, if changes occur, you have to contact directly the International Mobility Office
  2. Cancel
    if you select this option, all data you inserted will be deleted and a new online procedure has to be started.

N.B. If you don’t confirm the application, your data won’t be registered in the UniGe Erasmus + Incoming database.

After confirmation

  1. After confirmation, two options are available:
    • save: if you want to save a PDF version of your application form on your computer
    • print: if you want to print the application form
       
  2. Once saved or printed, the application form has to be signed and stamped by your home University
     
  3. The signed and stamped application form has to be sent only via email to the address erasmusapplicationform@unige.it directly by the International Office of your home University.
    N.B. Email sent by unofficial email addresses or students’ addresses (@gmail.com, @yahoo.com…) won’t be considered
     
  4. The complete Application Form sent by e-mail by your home University, has to be received by the International Mobility Office.

When you arrive

Register at the International Mobility Office

This is the first office you have to visit (don't forget to bring a valid identity document with you).

Here you will:

  • be registered and enrolled
  • receive a matriculation number and necessary documents
  • be given the student badge that is necessary to access to the labs, to libraries and student canteens

After you have enrolled you will be able to access all the facilities and services you are entitled to as an UniGe student.

Here you will also receive all useful information regarding the professor responsible for your Erasmus Exchange in UniGe. If needed, ask his/her consulting hours and other contacts directly to the Erasmus Office of the UniGe Department you are headed to.

Go to the  Foreign  students’ office (SASS)

This office can help you in:

  • finding the best accommodation for your needs
  • applying for the tax code number
  • applying for the permit of stay (non-EU citizens only)

Contact the professor responsible for your exchange

Contact the professor responsible for your exchange, indicated in the section Erasmus+ stay data of your application form.

He/she will support you in matters concerning your study/traineeship plan (learning agreement) and the course units.

Contact the International Office of the UniGe Department you're headed to: it will provide all useful information regarding our organization, the academic calendar and the course units.

 

 

Your UniGePASS

Once enrolled at UniGe by the International Mobility Office, you will be assigned a UniGePASS account to access all the online services, such as:

  • wifi internet access
  • student's webmail
  • e-learning and aulaweb
  • use of university computers
  • library services
  • etc...

Canteens

ALISEO offers general student services such as meal services and accommodation.

Canteens are one of the main services provided for students, also Erasmus students can have access to this service, prior authorization.

The complete list of canteens available for students and the prices of meals can be consulted at the ALISEO web page.

Accomodation

UniGe supports International students in their accommodation research, but does not guarantee nor reserve any kind of accommodation.
Nonetheless, UniGe provides an accommodation bulletin board where you can find a flat or a room.

If you are interested in university residences, contact ALISEO (Regional Agency for Students and Tutoring), the body in charge of this kind of accommodation.

Bed & Breakfasts, residences and religious accommodations can be alternative solutions, especially for short stays. A list of these types of accommodation is available at SASS office.

Activities for you 

GEG 

GEG (Gruppo Erasmus Genova) is a non-profit student organization, part of the Erasmus Student Network (ESN). Its goal is to promote students mobility in the framework of university exchange projects, according to the principle students helping students.

GEG is run by volunteers and organizes lots of activities to help foreign students to feel welcome in Genoa. GEG also organizes pick-up service upon request.

GEG Contact
Albergo dei poveri
Piazzale E. Brignole, 2
genova@esn.it
 

CUS 

If you are interested in sports, you can contact CUS (Centro Universitario Sportivo).

Take part in the Italian Language Course

There are many courses and subjects taught in English.
If the courses and subjects in your Learning agreement are taught in Italian, you do not need to submit a language certificate but UniGe offers Italian language courses.

UniGe organizes, with the contribution of EU, Italian language courses for foreign students, completely free of charge.

If you want to follow the course you have to fill in the appropriate section of the Application Form.

The courses are divided into levels from A1 (breakthrough) to C2 (mastery) in keeping with the criteria laid down by the Common European Framework of Reference for Modern Languages of the Council of Europe. You have to sit for an entrance test.

For further information please, contact Settore Sviluppo Competenze Linguistiche (ex CLAT).

Extend your Erasmus+

If you want to extend the duration of your Erasmus stay, you need the authorization both of your home Institution and the professor responsible for the exchange in UniGe.

The extension request has to be received by the International Mobility Office at least 15 days before the end of the registered Erasmus period. After receiving both authorizations, the International Mobility Office will issue a confirmation of acceptance.

N.B. Remember that the Erasmus period cannot exceed 12 months and must be completed within September 30, 2020.

Learning Agreement and changes

You have to complete your Learning Agreement and its changes in accordance with your home institution and the professor responsible for the exchange at UniGe (following the rules of your UniGe Department).

If the document needs the approval of the Erasmus Institutional Coordinator, you have to come to the International Mobility Office after obtaining the signature of the professor responsible for the exchange.

Before you leave

Ask for the Attendance Certificate

Before leaving, you have to contact the Professor responsible for the exchange or the Erasmus office of your UniGe Department, in order to get your confirmation of attendance duly signed and stamped.

Pick up your transcript of records

At the end of your Erasmus exchange, you have to go your UniGe Students' registrar Office (segreteria) in order to get the document stating your didactic activies during the Erasmus exchange.

Polytechnic School (Architecture - Engineering)
Via Stradone Sant'Agostino, 37

Tel: 0039-010 209 5660
Fax: 0039-010 209 9652
studenti.poli@unige.it

Learn more

Contacts

Coordinatore Erasmus+
Maria Traino

Internationl Mobilty Office
Piazza della Nunziata 6, second floor
16124 Genova
Tel. +39 010 209 9545 - Fax +39 010 209 5012
coopint@unige.it

SASS - Settore accoglienza studenti stranieri
(International students office)
Piazza della Nunziata 6, first floor
16124 Genova
+39 010 209 51525
sass@unige.it